De koninklijke standaard vervolg 2

F.S.I. Knaapen

In de nummers 2 en 3 van de tweede jaargang van ons tijdschrift werd aandacht besteed aan de vlaggen welke door leden van ons Koninklijk huis worden gevoerd.
Dit jaar is dat aantal vlaggen met één uitgebreid omdat aan Kroonprins Willem Alexander - die op 27 april achttien jaar is geworden - een eigen vlak is toegekend, welke voortaan op zijn paleis en auto zal wapperen.
De vlag - die hierbij wordt afgebeeld - is een oranje langwerpige vlag, waarvan de hoogte 5/6 van de lengte bedraagt; in vier vakken verdeeld door een in het midden geplaatst staand vierarmig kruis van Nassaus blauw, ter breedte van 1/5 van de hoogte der vlag. In het midden van het kruis het Koninklijk wapen; het schild gedekt door de Koninklijke Kroon; de boven- en de onderzijde van het wapenschild liggende in de lijnen van de boven- en onderzijde van de horizontale arm van het kruis.
Het bovenste vak aan de broekzijde en het daar tegenover liggende onderste vak beladen met een jachthoorn van azuur (blauw) gesnoerd en geopend van keel (rood), beslagen met zilver (Oranje). Het onderste vak aan de broekzijde en het daar tegenover liggende bovenste vak een gekanteelde burcht van zilver geopend van het veld (Van Arnsberg).

Met het ontwerp van deze vlag heeft de Hoge Raad van Adel op uitstekende wijze voortgeborduurd op de bestaande historische traditie van vier eeuwen Oranje.