De koninklijke standaard II

F.S.I. Knaapen

De Koninklijke standaard I

In het herfstnummer van deze jaargang beschreef ik de onderscheidingsvlaggen van H.M. de Koningin en H.K.H. Prinses Juliana en Prins Bernhard. Voor velen van u waren het bekende symbolen. Minder bekend is echter de omschrijving van de vlag welke door Z.K.H. Prins Claus wordt gevoerd. Ook het hem toegekende wapen is nog weinig bekend en dat is jammer, omdat zowel in vlag als wapen de in 1815 begonnen lijn van symbolen wordt voortgezet.
Als aanvulling op het eerste artikel in ons blad (2e jaargang, nr. 2 , herfst 1931) laat ik daarom nu de beschrijving van wapen en vlag van Z.K.H. Prins Claus volgen.

Het wapen is als volgt samengesteld:

Gevierendeeld:
I en IV. In azuur, bezaaid met staande blokjes van goud, een klimmende rechts gewende leeuw van goud, gekroond met een kroon van drie bladeren en twee parelpunten van hetzelfde, getongd en genageld van keel, in de rechtervoorklauw opgeheven houdende in schuin - linkse stand een ontbloot Romeins zwaard van zilver, met gevest van goud, en in de linker- een bundel van zeven pijlen van zilver, met punten van goud, de punten omhoog, en de pijlen tezamen gebonden met een lint van goud.

II en III. In sinopel een zilveren kasteel op een drietoppige gouden berg. Het kasteel bestaande uit een middengebouw en twee gekanteelde torens, verbonden door muren. In het middengebouw een rondbogige deuropening van sabel, waarboven twee langwerpige vensters naast elkaar, in de zijtorens één langwerpig venster, in de muur ter weerszijden van het middengebouw een klein venster; de vensters van zilver. Op het middengebouw een naar boven versmald hoog dak, de zijtorens van spitsen voorzien.

Twee helmen:
de eerste getralied en gesierd van goud, gevoerd van keel met dekkleden van goud en azuur en gekroond met een gouden kroon van drie bladeren en twee parelpunten; helmteken een vlucht van sabel, beladen met een gewelfde schuin balk van zilver, waarop drie lindebladen van sinopel, met de stelen omhoog;
de tweede getralied en gesierd van goud, gevoerd van keel, met dekkleden van zilver en sinopel en gekroond met een gouden kroon van drie bladeren en twee parelpunten;

Helmteken:
een uitkomende leeuw van goud.

Schildhouders:
twee leeuwen van goud, getongd en genageld van keel.

Alles geplaatst op een mantel van purper, geboord van goud, gevoerd met hermelijn, opgebonden met koorden, eindigende in kwasten, beide van goud, en gedekt door de Koninklijke kroon.

De onderscheidingsvlag:

Een lanqwerpige vlag van azuur, waarvan de hoogte 5/6 der lengte bedraagt; in vier vakken verdeeld door een over het midden geplaatst staand vierarmig kruis van oranje kleur, ter breedte van 1/5 van de hoogte der vlag; in het midden van het kruis Ons wapen, zoals dit is vastgesteld bij artikel 1 van het Koninklijk Besluit van 10 juli 1907, Staatsblad nr. 181; het schild gedekt door de Koninklijke kroon;
de boven- en onderzijde van het wapenschild liggende in de lijnen der boven- en onderzijde van de horizontale arm van het kruis; in het bovenste vak aan de broekzijde en het daartegenover liggende onderste vak een klimmende leeuw van goud, gekroond met een kroon van drie bladeren en twee parelpunten van hetzelfde, getongd en genageld van keel, in de rechtervoorklauw opgeheven houdende in schuinlinkse stand een ontbloot Romeins zwaard van zilver, met gevest van goud en in de linker- een bundel van zeven pijlen van zilver, met punten van goud, de punten omhoog, en de pijlen tezamen gebonden met een lint van goud;
n het onderste vak aan de broekzijde en het daartegenover liggende bovenste vak een gekanteelde burcht van zilver geopend van het veld.

Een beschrijving, hoe precies ook uitgewerkt, kan nooit een volledig beeld geven van een vlag of een wapen. Hiervoor zou naast de beschrijving een kleurenfoto moeten kunnen worden opgenomen. U zult begrijpen, dat zulke reproduktietechnieken het budget van ons blad te boven gaan. Ik doe dan ook een beroep op uw voorstellingsvermogen door ter illustratie zwart-wit afbeeldingen op te nemen.