Tweede Wereldoorlog Soest

Inmiddels leven we ruim 75 jaar in vrijheid. In de periode 10 mei 1940 tot en met 5 mei 1945 hebben ook de inwoners van Soest en Soesterberg ervaren wat de Tweede Wereldoorlog voor hen betekende. Evacuatie mei 1940 naar Noord-Holland, bomaanslagen, neerstorten van vliegtuigen, razzia's, overvallen, onderduikers, weggevoerde Joodse inwoners, represailles voor daden van het verzet (huizen die in brand werden gestoken), vorderingen van gebouwen door de Duitsers, en vele andere ervaringen in een gemeente waarin ook een vliegveld lag.

Inmiddels zijn veel verhalen over de oorlog in Soest en Soesterberg verschenen, als boek of als artikel in krant, blad of magazine.
In samenwerking met de Stichting 4/5 Mei Soest/Soesterberg wil de Historische Vereniging Soest/Soesterberg deze verhalen van Soesters en anderen overzichtelijk presenteren.
De eerste items waarover we de geïnteresseerde bezoeker informatie kunnen verschaffen, betreffen:

Artikelen in Van Zoys tot Soest over Soester verzetshelden en oorlogsherinneringen

In het verenigingsblad van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg zijn de afgelopen jaren ook verschillende artikelen verschenen over verzetsmensen uit Soest. Het betreft nog slechts een beperkt overzicht (wordt nog aangevuld)

Naam verzetsheld Schrijver artikel Verschenen in uitgave
Bezaan, Jan Hendrik Ton Hartman 2015 Winter
Kroon, Dirk Mara Rijk Hendrik Ton Hartman 2016 Zomer
Masselman, Flip Gijs van Brummelen 2015 Lente
Menko, Ir Hendrik Silvain Nicolaas Ton Hartman 2017 Lente
Rubens, Piet Ton Hartman 2015 Herfst
Stemerding, Andries Jan van Steendelaar 2015 Zomer

Gebeurtenissen in Soest en Soesterberg
van dag tot dag tussen 10 mei 1940 en eind 1944

Op 5 mei 1945 heeft de Soester Courant in het eerste nummer dat weer verscheen na een periode dat de Duisters hadden verboden aan Drukkerij Smit om een krant uit te geven, een overzicht opgenomen onder de titel "Wat Soest tijdens den oorlog beleefde en nimmer zal vergeten; Kroniek van den oorlog. 1940-1944".

De volledige versie is hier te downloaden: Soester Courant van 5 mei 1945

Stichting Legerplaats Soesterberg 1939/1945

De Stichting Legerplaats Soesterberg 1939/1945 is opgericht in 2009. Zij heeft als doel het bevorderen en verrichten van historisch onderzoek naar de rol die de legerplaats Soesterberg heeft vervuld, vlak voor, tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog.
Uitgebreide informatie is terug te vinden op hun website.

Filmbeelden van Soest en Soesterberg
gemaakt tijdens WO II en rondom de bevrijding

Documentaires over gebeurtenissen in Soest/Soesterberg tijdens WO II

Ook Soester inwoners hebben tijdens WO II Joden onderdak geboden. Tijdens razzia's zijn verschillende Joden door de Duitsers opgepakt en in een van de concentratiekampen om het leven gekomen. Ook de Soester inwoners die onderdak daarbij boden, zijn meegenomen. Ook zij hebben niet allen de oorlog overleefd. Droevige verhalen.

Miep Oranje: uitzending Brandpunt

In 1999 besteedde het actualiteitenprogramma van de KRO Brandpunt aandacht aan Miep Oranje, die vanaf 1935 inwoonster was van de gemeente Soest. Zij was betrokken bij het verzet, maar wordt uiteindelijk gezien als een verraadster door wie vele verzetsmensen door de Duitsers werden opgepakt. Rondom haar rol is nog veel onduidelijk (ook in de jaren na de uitzending van Brandpunt). Na de oorlog is ze niet meer getraceerd en dus onbekend waar ze naar toe is gegaan en wanneer ze is overleden.
Hieronder de uitzending van Brandpunt over het onderwerp Miep Oranje.

Razzia Spiehuis

Recent heeft Menno Bausch een documentaire gemaakt (en op YouTube geplaatst), die aandacht besteedt aan een razzia die in het Spiehuis heeft plaats gevonden. Een ooggetuige (Gerrit) vertelt in 2021/2022, na bijna 80 jaar, zijn ervaringen.

Deze site zal nog verder worden uitgebreid.
Natuurlijk treft u ook op de site van het Comité 4/5 Mei Soest / Soesterberg diverse verhalen over gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog en de verhalen over en van de Joodse slachtoffers.