Open Monumentendagen Soest

Op zaterdag 14 en zondag 15 september worden ook in Soest weer de Open Monumentendagen georganiseerd
De Historische Vereniging Soest/Soesterberg is samen met verschillende andere partners als Museum Soest, Groot Gaesbeeker Gilde, Oude Kerk/Stichting Kerk en Cultuur, RK Willibrordgemeenschap Soest (verenigingd in de Stichting Comité Open Monumentendagen Soest/Soesterberg) actief om elk jaar weer een attractief programma in zowel Soest als Soesterberg voor te bereiden.

Thema 2024.

Het landelijk thema voor dit jaar is Routes, netwerken & verbindingen. De slogan voor dit jaar is ‘ONDERWEG’. Met deze slogan geven de Open Monumentendagen ook specifiek aandacht aan het mobiele erfgoed.

De parkeerplaats bij het museum wordt afgesloten. De aanwezige oldtimerbezitters zullen graag de vragen van de bezoekers beantwoorden aan de hand van hun pronkstuk.

Naast de oldtimershow is er een fietsroute georganiseerd langs de kunst in de Openbare Ruimten. Ook kan er gewandeld worden met in de hand een audiotour waar middels QR codes naar de verhalen kan worden geluisterd.

Het Comité zet ook een oldtimer bus in die op beide dagen een route rijdt door Soest. Dus het comité nodigt de bezoekers uit om eens een ritje met een nostalgische bus te maken. Even terug in de tijd.

Op 14 september zijn er op park de Vliegbasis Soesterberg drie gebouwen te bezoeken.

Laten we met elkaar ‘Onderweg’ gaan en er een mooie show van maken.

De fiets- en wandelroute alsmede het programmaboekje (met beschrijvingen van de diverse programmaonderdelen) kunnen tzt gratis worden afgehaald in museum Soest, Steenhoffstraat 46, 3764 BM te Soest.

Het volledige programma voor 14 en 15 september ziet er als volgt uit:

PROGRAMMA OPEN MONUMENTENDAG 14 SEPTEMBER 2024.

12.00 uur:       Opening door wethouder mevrouw A. Treep.

12.15 uur:       Start show met oldtimers (auto’s en brommers) op het museumplein Soest, Steenhoffstraat 46, 3764 BM, Soest (zie tekst in dit programmaboekje).

12.15 uur:       Start route met een oldtimer bus door een gedeelte van Soest met bezoek aan de restauratie van de Tensenbus 46.

De op en afstapplaatsen zijn:

Museum Soest, Steenhoffstraat 436, 3761 XP, Soest.

Stalling Tensenbus 46, Lange Brinkweg  11, 3764 AA Soest.

Van Weedestraat ter hoogte van ‘t- Lou-vre.

Tijdens de rit wordt er iets verteld over de geschiedenis van Soest en de restauratie van de Tensenbus.

Opmerking: De bus rijdt tot 17.00 uur.

12.15 uur:     Start fietstocht langs kunst in de openbare ruimten (zie tekst in dit programmaboekje)

12.15 uur:     Start wandeltocht langs monumenten in en rond de Kerkebuurt van Soest.  Deze wandeling vindt op individuele basis plaats. De wandeling kan gratis worden afgehaald in museum Soest. Doormiddel van QR codes kunt u enkele verhalen beluisteren.

14.30 uur:       Lezing door René Janson, onderwerp ‘Het Stichtse Lijntje’ (zie tekst in dit programmaboekje).

PROGRAMMA PARK VLIEGBASIS  SOESTERBERG

Op park vliegbasis Soesterberg zijn de volgende objecten te bezichtigen:

Shelter, Hertenlaan 12, Den Dolder van 11.00 uur tot 16.00 uur.

Commandobunker, Hertenlaan 12, Den Dolder van 11.00 uur tot 16.00 uur.

Ondergrondse legering, Hertenlaan 12, Den Dolder van 11.00 uur tot 16.00 uur.

Zie tekst in dit programmaboekje.

17.00 uur:       Einde activiteiten.

Aanvulling:

Voor deelname aan de rit met de bus en de lezingen hoeft men zich niet van te voren op te geven. Wel is het principe VOL = VOL.

Voor alle activiteiten neemt u deel op eigen risico.

PROGRAMMA OPEN MONUMENTENDAG 15 SEPTEMBER 2024.

12.00 uur:       Start show met oldtimers (auto’s en brommers) op het museumplein Soest, Steenhoffstraat 46, 3764 BM, Soest (zie tekst in dit programmaboekje).

12.00 uur:       Start route met een oldtimer bus door een gedeelte van Soest met bezoek aan de restauratie van de Tensenbus 46.

De op en afstapplaatsen zijn:

Museum Soest, Steenhoffstraat 436, 3761 XP, Soest.

Stalling Tensenbus 46, Lange Brinkweg  11, 3764 AA Soest.

Van Weedestraat ter hoogte van ’t Lou-vre.

Opmerking: De bus rijdt tot 17.00 uur.

12.00 uur:     Start fietstocht langs kunst in de openbare ruimten (zie tekst in dit programmaboekje)

12.00 uur:     Start wandeltocht langs monumenten in en rond de Kerkebuurt van Soest.  Deze wandeling vindt op individuele basis plaats. De wandeling kan gratis worden afgehaald in museum Soest. Doormiddel van QR codes kunt u enkele verhalen beluisteren.

14.30 uur:       Lezing door René Van Hal, onderwerp ‘Vervoer in en door Soest door de eeuwen heen (zie tekst in dit programmaboekje).

De lezing wordt gehouden in de grote zaal van museum Soest.

16.00 uur:       Lezing door René Van Hal, onderwerp ‘Vervoer in en door Soest door de eeuwen heen (zie tekst in dit programmaboekje).

De lezing wordt gehouden in de grote zaal van museum Soest.

16.00 uur:       Afsluiting met muziek (facultatief)

PROGRAMMA PARK VLIEGBASIS  SOESTERBERG

Op 15 september is er geen programma op park vliegbasis Soesterberg. Dus alleen op de zaterdag 14 september.

17.00 uur:       Einde activiteiten.

Aanvulling:

Voor alle activiteiten neemt u deel op eigen risico.