Website bidprentjes van Piet van Elteren

Dick van Fulpen

Piet van Elteren is helaas op 11 november 2018 overleden en niet meer onder ons. Maar hij heeft wel iets achtergelaten: een groot aantal bidprentjes (van voornamelijk inwoners uit Soest) heeft hij in de loop de jaren verzameld, gescand en op een website gezet. Kort voor zijn overlijden heb ik van Piet een cd gekregen met daarop een weergave van zijn site. Binnenkort verloopt het abonnement op die site, maar de opzet ervan is dermate goed dat het geheel integraal kon worden overzet naar mijn website: www.gensdvfnl/Prentenkabinet.htm.(Redactie: Inmiddels onderdeel van website www.hvsoest.nl/bidprentjes).

Ook vanaf de website van de Historische Vereniging is een link naar de nieuwe site gemaakt. Ga naar www.hvsoest.n1 en klik op Activiteiten, vervolgens op Bidprentjes en daarna op Bidprentenkabinet, u krijgt dan deze afbeeldingen te zien, links of rechts voorzien van een zwart vlak:

Onder de linkerafbeelding is een link Wilkhier om verder te gaan', dan volgt een korte introductie en kunt u klikken op 'Naar selectietabel'. U krijgt dan een lijst met de eerste (en soms tweede letter) van de familienaam. Er zijn totaal 1677 (!) bidprentjes om te bekijken. Zodra u op een naam uit de lijst klikt verschijnt de afbeelding. Klikt u vervolgens op de afbeelding, dan wordt dat deel uitvergoot getoond.

Door op de button 'pagina terug' van debrowserte klikken krijgt u weer de gehele afbeelding te zien.

De namen in de lijst zijn letterlijk overgenomen van het bidprentjes. In enkele gevallen is die naam wat verfraaid. Zo heette mijn oma Leentje Dashorst, maar op haar bidprentjes is Helena Dashorst gedrukt. Ondermeer is ook Trijntje van Munster, echtgenote van Hendrik van Klooster, met haar zondagse naamCatharinegedrukt. U kunt de complete verzameling overigens ook in het Museum Soest bekijken.

Piet heeft een fraai stuk werk voor ons achtergelaten!

Bent u door het bekijken van de bidprentjes nieuwsgierig geworden naar uw voorouders? Kom dan eens naar een bijeenkomst van de Werkgroep Genealogie van de HVS. Bijna elke 2e donderdag van de maand (niet in juli en augustus) bent u vanaf 20 uur welkom in Museum Soest om met een van de leden te bespreken welke informatie er zoal nog meer beschikbaar is.