Berichten van het bestuur

De eerste 14 maanden
Op 31 oktober 2017 ben ik door u verkozen tot voorzitter van de HVS. Als u deze VZTS leest zitten mijn eerste 14 maanden er bijna op. Ik doe deze functie met zeer veel plezier! Als bestuur werken we gezamenlijk aan de uitvoering van het Beleidsplan 2018-2021. Het is zonder meer ambitieus te noemen en daarom vind ik het plezierig te zien dat we langzaam maar zeker stap voor stap de HVS een positie geven in de Soester samenleving. Vanaf deze plaats dank ik mijn bestuurscollega's voor hun bijdrage aan de uitvoering van het Beleidsplan, de goede en vriendschappelijke samenwerking. Maar eerlijk gezegd hoop ik dat u als lid in 2019 actiever betrokken wilt worden bij onze vereniging, door ons actief te ondersteunen. Wij doen dit allen vrijwillig en zonder actieve en betrokken leden begint het bestuur niet zo veel en als het goed is moet u hebben gemerkt dat er nieuwe initiatieven worden en zijn genomen. Het bestuur nodigt u uit om ons daarbij te ondersteunen. Mogen we op u blijven rekenen in 2019?

Klitsavond op 15 januari 2019
De jaarlijkse klitsavond zal plaats vinden in de zaal van de vogelvrienden aan de Molenstraat 8d te Soest. De inloop is vanaf 19.30 uur en we starten om 20.00 uur.

Bibliotheek en archief
Op 5 januari 2019 van 14.00 tot 16.00 uur zal voor onze geïnteresseerde leden de bibliotheek en het archief voor de laatste keer opengesteld worden. Een van de bestuursleden zal dan weer aanwezig zijn. Vanwege de achterblijvende belangstelling heeft het bestuur besloten om die openstelling anders te organiseren: belangstellenden die het archief en de bibliotheek willen raadplegen vragen contact op te nemen via ons email adres info@hvsoest.nl. Er wordt dan een afspraak gemaakt, die niet noodzakelijk op de zaterdag hoeft te zijn.

Ledenpasjes
Voorheen lag onze ledenlijst in het museum en konden medewerkers van het museum de lijst inzien bij een gratis bezoek van onze leden aan het museum. Vanwege de wet op de privacy (AVG) mag onze ledenlijst niet meer verstrekt worden aan het museum. Daarom ontvangt u bij deze uitgave van ons tijdschrift een ledenpasje. Op vertoon van dit pasje heeft u vrije toegang tot het museum.

E-mail adres
Nogmaals het verzoek om uw email adres naar info@hvsoest.nl te versturen. Dit geldt natuurlijk alleen voor leden waar wij nog geen e-mailadres van hebben.

Ledenbestand
Voor zover ons bekend zijn overleden mevrouw C. Jaarsveld-van der Wilt, de heer P. van Elteren , de heer H. Jaanus en de heer E. van Groenestein. Wij wensen de nabestaanden de kracht toe om het verdriet te dragen. Nieuwe leden mochten we ook verwelkomen: mevrouw I. Marx en mevrouw L. Butzelaar.

Algemene ledenvergadering in 2019 en kwartaal activiteit
De algemene ledenvergadering zal in 2019 plaatsvinden op 9 april in De Linde in Soesterberg. De ALV start om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is de zaal open. Om 20.30 uur krijgt Erik Stekelenburg het woord om ons meer te vertellen over het leven van generaal H.G. Winkelman, die in Soesterberg heeft gewoond.

Werkgroep Communicatie en voorlichting
Het bestuur heeft besloten om in lijn met het Beleidsplan 2018- 2021 meer aandacht te besteden aan communicatie. Daartoe is deze werkgroep gevormd. Deelnemers aan de werkgroep zijn Hans van Hees, Henk Kok, René van Hal en Peter Beijer. Paul Verhoeven is namens het bestuur deelnemer. De werkgroep zal concrete en haalbare activiteiten oppakken en u zult de effecten gaan merken. Verwijzend naar mijn informatie in de vorige VZTS over het experiment om maandelijkse activiteit in het museum te organiseren, zal de werkgroep dit nader onderzoeken en uitwerken.

Contacten met de besturen van de historische verenigingen in onze regio
In lijn met het Beleidsplan 2018-2021 heeft het bestuur het initiatief genomen om de contacten met de collega's van de historische verenigingen aan te trekken. Als eerste stap is dat gebeurd met Amersfoort, Leusden en Baarn. Zonder uitzondering werd het initiatief niet alleen op prijs gesteld maar bevestigd werd dat het goed is dat er goede onderlinge contacten zijn, omdat we veel van elkaar kunnen leren. En bovendien kan worden samengewerkt. Eén van de concrete afspraken is dat we gaan onderzoeken of in 2019 de historische excursie in gezamenlijkheid met één of twee bussen kan worden georganiseerd. In 2019 worden de contacten met de drie vereniging voortgezet.

Gesprek met wethouder Kundic van de gemeente Soest
Begin november is overleg gevoerd met wethouder Kundic. Het was een kennismakingsgesprek en het Beleidsplan 2018-2021 was het belangrijkste onderwerp. De wethouder sprak haar waardering uit voor de concreet beschreven activiteiten, visie en ambitie die het bestuur van de HVS hierin neer zet. Er zijn geen concrete financiële toezeggingen gedaan, maar des te meer signalen gegeven dat de gemeente Soest bereid is om bij specifieke plannen na te gaan of en hoe subsidie kan worden gegeven.

Kwartaalactiviteit
U heeft vast de datum van 13 december genoteerd als de derde en laatste kwartaalactiviteit van dit jaar. Niemand minder dan Hans Kruiswijk neemt ons mee naar vroegere winterse omstandigheden in Soest en Soesterberg.

Kwartaalactiviteiten in 2019
De data voor 2019: 9 april, 1 juli, 24 september en 10 december. Inloop vanaf 19.30 uur en start om 20.00 uur. Alle bijeenkomsten zijn in museum Soest.

Namens het bestuur,
Martijn da Costa, voorzitter