Voorwoord van de redactie

Redactie

Helaas heeft de redactie recent afscheid moeten nemen van een gewaardeerd lid. Na de zomer meldde Piet van Elteren dat hij ernstig ziek was. Op 11 november kwam er een einde aan een waardevol leven van een man met veel kermis over historie en over Soest. Zijn inbreng als redactielid zullen wij zeker missen. In het voorliggende nummer vindt u een terugblik op het leven van Piet, geschreven door Joop Piekema.

Alweer het vierde en laatste nummer voor 2018. Door de vorige hoofdredacteur Ton Hartman, is vastgesteld dat we inmiddels de 1000 artikelen in de Van Zoys tot Soest zijn gepasseerd. Een moment om even bij stil te staan. Vele historische feiten en wetenswaardigheden zijn in de afgelopen 39 jaar aan de orde geweest in het blad. Er zijn ook veel mensen geweest die een bijdrage hebben geleverd aan de inhoud van de Van Zoys tot Soest. Naast artikelen en foto's kregen we tips, verhalen, verbeteringen en aanvullingen. Al met al heeft dat geresulteerd in een leesbaar en informatief medium voor onze leden.

In 1980 verscheen het eerste blad met een beschrijving van de geschiedenis van Soest door G. Staalenhoef. Sindsdien zijn er veel objecten beschreven zoals Mopperduijst, Bleijendaal, de Paltzetc. Ook bijzondere inwoners van Soest kregen aandacht; wat te denken van bijnamen als Teus de Poepert, Ant Keu, Koekie en Jaap met het Hoefijzer. Medio vorige eeuw woonde aan de Dorresteinweg een man die zich kleedde als Karel I. Uit de oude boekjes zou je denken dat er meerdere mannen zo rondliepen, wat wij ons bijna niet kunnen voorstellen. Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die meer kunnen vertellen over Karel I.

Het nalezen van de oude uitgaven van ons blad is vaak een waar feest. We willen met het vernieuwen van onze website meer artikelen uit het archief van Van Zoys tot Soest digitaliseren, zodat u ze kan opzoeken en nog eens van kunt genieten.

Tot slot nog wat Soester gezegden, die in de loop der jaren verschenen in uw blad.

Een spreuk in een bakkerij in de Teutsteeg (nu Korte Middelwijkstraat);

Hier slijt men brood aan iedereen,
die door Gods gunst, dit huis betreen.

Een klacht over de krenterigheid van boeren door boerenknechten:

Op Soest wonen twee boeren, de één zoek ik
en de ander kan ik niet vinden.

Slechte koffie:

Waoter waar de elite', de kont in wassen.

En nog wat weerspreuken om de komende winter in de gaten te houden:

Knapt januari niet van de kou,
dan zitten we zomers in de rouw

Geeft Lichtmis ('2 februari") klaverblad,
Pasen dekt met sneeuw het pad.

Voor het volgende nummer kopij graag voor 4 maart 2019 aanleveren bij de redactie. Het thema van dat nummer is Oorlog, verzet, vrede.

Wij wensen u gezellige wintermaanden toe, met in december de warmte van familie en in de winter de schoonheid die de winter kan bieden met het lage licht, sneeuw en (hopelijk) ijs.

Namens de redactie, Paul Verhoeven