Genealogische termen II

G. Staalenhoef

VERWANTSCHAPSTABEL

Bij de stamreeks wordt steeds een "dun" lijntje gevolgd, hetzij in vadersiijn, in moederslijn of in vaders- en/of moederslijn door elkaar.
Deze laatste, afwisselende, vorm wordt veelal gebruikt om vast te stellen dat een thans levende persoon afstamt van een persoon uit het verleden.
Soms blijkt zelfs dat iemand langs verschillende opgaande lijnen meerdere malen afstamt van dezelfde voorvader of voormoeder.

Legt men verschillende stamreeksen of afstammingsreeksen van meerdere personen uit een dorp of streek naast elkaar dan ziet men vaak dat deze personen een of meer voorouders gemeenschappelijk hebben.

Er doen zich de volgende mogelijkheden voor:
a) een persoon stamt meerdere malen van dezelfde voorouder af;
b) twee of meer personen stammen van dezelfde voorouder af;
c) twee of meer personen stammen ieder meer dan één keer van dezelfde voorouder af

De overzichten waaruit deze gemeenschappelijke verwantschap blijkt noemt men verwantschapstabellen.

Ook hier zijn de voorbeelden weer ontleend aan de voorouders van de dochters van de heer P.J. van den Breemer.

Zoals uit deze voorbeelden blijkt, stammen zij langs verschillende lianen af van Isaac -Jacobse.
Deze Isaac Jacobse is de stamvader van al degenen die de naam Stalenhoef dragen of hebben gedragen.
Hij kocht namelijk in 1723 de hoeve de Staelenhoef en zijn zoons hebben zich sindsdien naar deze boerderij genoemd, waarna dit tot familienaam werd.

Degenen onder onze lezers die weten dat een of meerdere van hun voorouders ook Stalenhoef heetten, of misschien zelf zo heten, weten dus nu meteen dat er ook een verwantschapstabel is op te stellen waaruit blijkt dat zij verwant zijn aan degenen die in dit voorbeeld worden genoemd.