Van de redactie

F.S.I. Knaapen

Het eerste nummer van de derde jaargang van ons tijdschrift ligt nu voor u.
U zag al wat vreemds aan de foto op de omslag; niet het al weer vertrouwde beeld van de Kerkebuurt in vogelvlucht, maar nu een foto van het gemeentehuis in het begin van deze eeuw. Het mag dan geen antiek gebouw zijn in de zin die wij in het algemeen aan dat woord toekennen; het is toch in elk geval een sierlijk gebouw, dat in het landelijke Soest van weleer toch een monument genoemd kon worden. In hoeverre het woord "antiek" als bruikbaar voor de huidige bestemming kan worden gebruikt, daarover laat uw redactie zich niet uit! U kunt dit beter bij B & W informeren!
In elk geval is het zo, dat het nu afgebeelde gebouw als oudheidkamer geen gek figuur zou slaan. Wie weet ..
Veel belangrijker dan een nieuwe omslag om ons blad, is het te vermelden dat in de algemene ledenvergadering van onze H.V.S. op 26 april jl. een nieuwe voorzitter is gekozen. U weet natuurlijk al wie het is geworden: de heer P.J. van Doorn, Schoutenkampweg 113 te Soest. Sinds het vertrek van de heer Van den Beemt was de vereniging toch wat verweesd achtergebleven ondanks de koesterende zorg van de waarnemend voorzitter, de heer A.J. van den Dijssel.
Redactie en medewerkers van Van Zoys tot Soest heten de heer Van Doorn hartelijk welkom in het vertrouwen, dat zijn leiding en enthousiasme nieuwe impulsen zal geven aan het werk van onze vereniging en aan ons tijdschrift in het bijzonder.

Als eindredacteur wil ik van deze gelegenheid nog graag gebruik maken om de schrijvers, die de beide vorige jaargangen op een zo prettige wijze hebben gevuld, hartelijk dank te zeggen. Mogen wij ook in de nieuwe jaargang weer op u rekenen, en niet op u alleen maar ook op al de leden van de H.V.S.? Toe, probeer eens een bijdrage voor ons blad op papier te zetten. Mocht u dit niet lukken en u hebt wel een aardig voorval in gedachten of wellicht een idee van vroegere toestanden in Soest, laat u dit dan eens weten. Misschien kunnen wij in een gesprek met u er toch een aantrekkelijke bijdrage voor ons blad van maken.
Er schuilt onder de leden van de vereniging vast wel veel kennis over vroeger. U denkt misschien, het is niet de moeite waard. Dan bent u te bescheiden! Voor anderen - en zeker voor diegenen die na ons komen - kunnen uw ervaringen en kennis wel van grote waarde zijn.

Dankwoorden spreken is altijd heel gevaarlijk, omdat je gauw iemand vergeet.

Toch mogen wij een paar vrijwillige medewerkers niet vergeten. Ik denk dan aan onze typiste, mej. Fijnenberg; de correctrice mevrouw De Bree; de man die elke keer weer met weinig woorden maar met een scherp snijdend mesje vorm geeft aan ons blad, de heer Elsman; de heer De Haan, Vinkenweg 49, die spontaan heeft aangeboden de nummers van Van Zoys tot Soest telkens weer bij u te bezorgen, ter besparing van kosten. Het is als redactie-commissie fijn om met al deze mensen samen te werken. Dat ook de bestuursleden van H.V.S. elk een wijk hebben om ons tijdschrift te bezorgen zal niemand verwonderen. De enige die alles van die activiteiten merkt is onze penningmeester!

Dit dankwoord is geschreven zonder voorkennis van de redactiecommissie en daarom is het mij mogelijk ook de beide andere leden van deze commissie te danken voor hun aandeel bij het tot stand komen van elk nummer.

F.S.I. Knaapen