Van oorsprong ..... deel 9

Van oorsprong ... deel 10
Van oorsprong ... deel 11
Van oorsprong ... deel 12

Aan de hand van het notulenboek van de voorloper van het IVN-Eemland blikken we terug op het ontstaan van de natuurbeschermingsactiviteiten in Eemland In krachtige pennenstreken staat het op het schutblad:

Notulenboek der Natuurwacht Vereeniging "Eemland" gevestigd te Soest

In een zwierig handschrift is het opgetekend: het ontstaan van het actief beschermen van de natuur. Uit eerbied hieronder ook ditmaal de letterlijke weergave van de bestuursdaden in oorlogstijd. In deze aflevering de bestuursvergadering van 7 mei 1943. De kwestie met Baarn neemt een onverwachte, wat pijnlijke wending. Er is ook een gebrek aan fietsbanden en natuurwachten, bovendien treedt een tweetal zo ontactvol en onwellevend op dat maatregelen nodig zijn. Ook voor de grens met Zeist komt een oplossing

Algemene Vergadering op Vrijdag 7 Mei '43 te 3 uur.

Aanwezig de Heeren: Gasille, Insinger, Rowe, Vellinga.

De Heer Insinger heet de nieuwe voorzitter welkom op deze eerste bestuursvergadering. DeHr.Gasille dankt hem hiervoor en verklaart dat hij met genoegen zijn krachten aan de Vereeniging en haar mooi streven zal geven. De notulen van twee vorige, met enkele dagen tusschenruimte gehouden, bestuursvergaderingen worden voorgelezen en goedgekeurd.
De afdeeling Baarn zal loskomen van de Natuurwacht Vereeniging Eemland. Aldus werd besloten op de laatste Algemene Vergadering van de Natuurwachten onder auspiciën van de Bond tegen Verontreiniging van Natuur en Stad te Utrecht gehouden op 6 Maart '43.
Hiermee is dus een einde gekomen aan de vele moeilijkheden om met Baarn tot samenwerking te geraken.
De kwestie van Naamsverandering van Onze Vereeniging indertijd reeds naar voren gebracht, wordt niet urgent geacht; ook bestaat er geen bezwaar om de naam "Eemland" te blijven voeren, ook al zijn Baarn en ook Eemnes feitelijk afgevallen en is het oorspronkelijk plan van het bijeenbrengen van Soest, Baarn en Eemnes in één Natuurwacht komen te vervallen.
De Leider vreest dat hij dezen zomer moeilijke problemen zal krijgen op te lossen. Vermoedelijk zullen 4 natuurwachters, als oud-militairen, niet beschikbaar zijn. Bovendien is er een algemeen te kort aan rijwielbanden, zoodat patrouilleren in de verder gelegen terreinen zeer moeilijk zal zijn.
Verder verzocht de Leider zoo mogelijk nieuwe natuurwachters te werven onder intellectueelen. Deze toch zijn veelal beter berekend voor het opvoedende in de taak van de Natuurwachters en bezitten in den regel meer tact om met publiek om te gaan.
Eenige namen van mogelijke nieuwe krachten worden genoemd o.a. van den Heer v. Asselt, oud schoolhoofd.
De Leider zal trachten hem hiervoor te polsen.
Besproken wordt het geval Dionant — Celosse. Deze beide Natuurwachters zijn zoo ontactvol en onwellevend opgetreden in hun werk dat zij niet gehandhaafd konden worden. De Natuurwachter Dionant is uit de Gemeente verhuisd. De Natuurwachter Celosse zal ontslagen worden.
Besloten wordt om — gelijk vorige jaren — tusschenPaschenen Pinksteren met patrouilleren te beginnen. De nieuwe kaarten kunnen nu binnenkort van den Bond verwacht worden.
In de loop van Mei zal ook de Vergadering van de Natuurwachters gehouden worden, waarop werk, werkwijze enz. vastgesteld zullen worden.
De terreinstrook eigenlijk behoorende bij de afdeeling Zeist doch gelegen bij den Dolder tusschen Soest en Bilthoven zal waarschijnlijk bij Soest worden ingedeeld. Dit rayon toch ligt onpractisch ver van Zeist en werd trouwens grootendeels al door Soest bepatrouilleerd.
Machtiging om namens de NatuurwachterVereeniging voor geldzaken te kunnen optreden bij de Middenstandsbank te Soest zal overgebracht worden op den nieuwen Voorzitter.
Niets meer aan de orde zijnde sluit de Voorzitter de Vergadering te ± 5 uur.

De Voorzitter,                   De Secretaris,
C. Gasille                          P.J. Vellenga.

In de volgende aflevering de bestuursvergadering, waarin de bestuursverkiezing, de algemene vergadering en de financiën geregeld worden.