Aanvulling en korrektie op de Annalen van het Sint Jozefgesticht

Ton Hartman

Met belangstelling heb ik de annalen van het St.Josefs-gesticht gelezen en ik wil een kleine aanvulling geven.
Op 04 mei 1908 werd de St. Jozefschool ingewijd. Zoals veelal gebruikelijk is wordt daar een prominent persoon voor uitgezocht en liefst een oud-leerling. In uw beschrijving noemt u C. Houtman maar dit is de hoogeerwaarde Heer Cees Hartman die toen directeur van het groot seminarie Rijsenburg (Driebergen) was. Cornelis Hartman was geboren te Soest op 30 september 1878 als derde zoon van Piet Hartman en Aaltje Kok. Volgens de overlevering is hij vernoemd naar een broer van Aaltje Kok welke is overleden na een ongeluk met een paard. Hij zal zijn lagere schooltijd ook wel bij de zusters doorgebracht hebben en daarna naar een seminarie vertrokken zijn. Op 15 augustus 1902 is hij tot priester gewijd en op een paar plaatsen kapelaan geweest om op 29 augustus 1907 tot directeur van het seminarie benoemd te worden. Daarna is hij op 3 december 1920 pastoor van de H. Fransiscus Xaverius op 't Zand in Amersfoort geworden. Cees Hartman is vrij plotseling overleden op 3 september 1935 en in Amersfoort begraven. Op zijn bidprentje staan zijn eretitels zoals Kanunnik van het Metropolitaan Kapittel van het Aartsbisdom Utrecht, Deken van het Dekenaat Amersfoort en Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Het priesterschap is niet erfelijk maar twee oomzeggers met dezelfde voornaam hebben ook voor het priesterschap gekozen. Tot de genodigden op 04 mei 1908 zal ook vader Piet Hartman gehoord hebben want deze was wethouder van de gemeente Soest.

Met vriendelijke groet, Ton Hartman.

Reactie Joop Piekema:

Hartelijk dank voor je reactie, Ton, je hebt het gelijk aan je zijde. In het register staat weliswaar duidelijk vermeld C. Houtman, maar de religieuze die de annalen bijhield heeft naar alle waarschijnlijkheid vanuit het klad overgeschreven en daarbij een fout gemaakt, die bijna 100 jaar later wordt ontdekt! Hiermee is weer eens aangetoond hoe belangrijk het is om historische bronnen in openbaarheid te brengen.

Tevens maak ik van de gelegenheid gebruik om een tweetal aanvullingen aan te brengen in deel 4 van de serie, verschenen in jaargang 22 nr 1 — zomer 2001:

Pag. 12, 3e regel van onder, bij 21 januari 1944:
"St.Jozefgesticht, Meisjesschool (St.Michaëlschool, nu de Moskee) en Philomenastichting (de in 1926 gebouwde naai- en bewaarschool, naast de St.Michaëlschool)".
Pag. 16, 17e regel; van boven, bij 29 september 1944:
"In 1907 werd de nieuwe leerschool (St.Michaëlschool) gebouwd( )"