Voorwoord van de voorzitter

Wim de Kam

Een nieuw jaar, een nieuwe kans voor het verleden!

Alvorens onze blik te richten op het jaar 2002 is het wellicht goed om eerst nog even terug te blikken op 2001.
Het jaar 2001 was opnieuw een bijzonder verenigingsjaar en ook onze zusterinstelling, de stichting Museum Oud Soest, mag met voldoening daarop terugkijken.
Na de als vanouds zeer gezellige Klitsavond in januari was er in maart tijdens de drukbezochte ledenvergadering veel belangstelling voor de lezing en het boek van de gebr. Hilhorst over "Soest tijdens de middeleeuwen". Ook de fototentoonstelling naar aanleiding van dit boek oogde interessant.
Daarna volgde in het voorjaar het boek en de tentoonstelling over "Soest onder vuur" naar aanleiding van het gelijknamige boek van mevr. Geke van der Merwe-Wouters. Het boek werd in z'n geheel voorgelezen voor Radio Soest en de gesproken tekst werd beschikbaar gesteld aan de Historische Vereniging.
Vers in het geheugen ligt nog de in oktober gehouden dag in het museum en Gildehuis waar levende geschiedenis werd uitgebeeld. Naast de voor de eerste keer georganiseerde ruilverzamelbeurs was dit een geweldig succes en volgens velen voor herhaling vatbaar. Een geweldig succes was en is ook de tentoonstelling gewijd aan de Soester kunstenaar Isings, geopend door zijn dochter.
Naast deze er uitspringende activiteiten gingen ook de gewone verenigings- en museumactiviteiten gewoon door. En nu ligt dan een nieuw jaar voor ons. Ook daarvoor zijn de voorbereidingen al in volle gang. Dat geldt voor de Klitsavond op 8 januari a.s. en de ledenvergadering op 27 maart 2002 die deze keer zal worden gehouden in Soesterberg. Een hoogtepunt wat we in 2002 hopen mee te maken is het aanbrengen van een lift in het museum.
In 2002 hopen we de samenwerking tussen de Stichting Museum Oud Soest en de vereniging nog verder te intensiveren. Een aangepast beleids- en activiteitenprogramma wordt voorbereid. Getracht zal worden de educatieve functies van onze beide instellingen nog te versterken. Uw lidmaatschap en belangstelling voor ons werk vormt daarbij een onontbeerlijke stimulans.

Namens het bestuur van de vereniging en stichting wens ik u prettige Kerstdagen en een voorspoedig 2002.

De voorzitter, Wim de Kam