Monumenten en geschiedenis: een oud plekje Soestdijk

Henk Gerth

Wie Soestdijk binnenkomt ziet, nadat de Praamgracht en de villa's gepasseerd zijn, het bekende café-restaurant "Soestdijk" aan de linkerkant van de Vredehofstraat liggen. Het pand is in 1907 gebouwd op de hoek van de Vredehofstraat en de Noorderweg, toen nog de Achterweg genoemd. De eerste bewoner was de brood- en banketbakker G. Dijs, die, waar nu de parkeerplaats ligt, een gezellig zitje had waar men kon genieten van een heerlijke kop koffie of thee met iets lekkers uit de zaak erbij. In hetzelfde pand zat naast Dijs een fietsenzaak, waar men fietsen kon kopen, huren of repareren. Deze zaak heeft niet zo lang bestaan en werd toegevoegd aan de bakkerij om 's winters als café dienst te gaan doen. Om het café nog aantrekkelijker te maken kwam er een biljart bij. Toen bakker Dijs er mee ophield werd de achter het pand gelegen bakkerij aan het huis toegevoegd. Van de latere eigenaren is de naam Gravemaker nog het langst in het geheugen van de vele Soesters blijven hangen.

Enerzijds vanwege de gezelligheid van het café-restaurant, anderzijds vanwege de dochter die door vele Soester jongens bewonderd werd. Zij woont nog steeds op Soest. Ook de naam Verbeek klinkt vele Soesters bekend in de oren. Heden te dage is er op de bovenverdieping een snookercentrum gevestigd in plaats van de biljarts die beneden stonden.
Het bakstenen pand is wit gepleisterd op een L-vormige plattegrond bestaande uit een bouwlaag en een zolderverdieping onder een samengesteld dak. Het volume aan de straatzijde onder een plat met twee schilden gedekt met grijze leien( aan de linker zijde vervangen door bitumen singles); het achterliggende volume ligt onder een afgeplat schilddak, gedekt met grijze Boulet-pannen. De sterk symmetrische voorgevel, met in het midden een opgemetselde tuitgevel en een tussen de pilasters een met "hoofdgestergevatte ingangspartij. De ingangspartij bestaat uit een houten paneeldeur, aan weerskanten geflankeerd door een venster met roeden bovenlichten. Links van de ingangspartij een voormalig openslaande deur met zij- en roeden bovenlichten, rechts met een tweetal schuifvensters met roeden bovenlichten. In de tuit gevel, die ornamentatie heeft in de vorm van een klimmend fries op lcraagsteentjes, twee vensters als voornoemd echter kleiner van formaat. Aan de rechter gevel een rechthoekige houten serre onder een plat dak, met gesneden en geprofileerde stijlen en roeden bovenlichten ter linker zijde geflankeerd door een venster als in de voorgevel. De linker gevel, die in 1965 is opgetrokken tot de huidige hoogte, heeft op de begane grond een dubbele deur en een gemoderniseerde deur ter rechterzijde. Het pand heeft een architectonische waarde vanwege de zeldzaamheid van het houten bouwtype en de detaillering. Ook in het interieur vindt men nog de jugendstil-ornimentatie terug. Voor de sociaal-economische geschiedenis van Soestdijk is het café-restaurant van betekenis geweest.

BRON: MONUMENTEN INV. PROJ.ARCH.GEM. SOEST