Toch één staanplaats

Bert Krijger

De 15ebustocht van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg was goed voorbereid, maar toch was er één staanplaats. Er zouden 74 plaatsen in de bus zijn, maar er waren er maar 73. Het rekensommetje geeft echter wel aan dat de evenementencommissie van onze vereniging niet over de belangstelling voor de bustocht kon klagen. De dubbeldeks bus helemaal vol.

Er was dan ook een interessante tocht uitgezet door de evenementencommissie. Eerst naar de kleine St.Pieter in Oudenbosch. Een fantastische kerk, in een kleine gemeenschap met heel veel inzet gebouwd. Een indrukwekkend gebouw met in allerlei details de creativiteit van de mensen die de kerk hebben gebouwd zichtbaar. Marmer op zijn brabants, hout, gips en verf. Net echt, tot je voelt dat het niet koud is. Maar ook de enorme koepel (de tijd was te kort om helemaal naar boven te gaan) boezemde ontzag in.
Bij bezoeken aan dit soort gebouwen heb je echt een gids nodig. Op humoristische wijze werd uitgelegd hoe men vroeger in de koppen van de heiligen en de apostelen de buurtgenoten kon herkennen. Als men weken zo hoog alleen aan het werk is wil ook een schilder wel eens een grapje maken. Daarna ging het gezelschap voor de lunch naar een bijzondere boerderij. In deze boerderij is het zijdemuseum De Schans gevestigd. Maar eerst voor een deel van de groep de Brabantse koffietafel.
Het andere deel kon snel kennismaken met het (sex)leven van de zijderupsen en de snelle vermenigvuldiging om veel zijde te kunnen maken. Nauwgezet kon men hier de levenscyclus van de rupsen volgen en het productieproces om tot zijde te komen.

Omdat de groep van onze vereniging groter was dan men op deze boerderij gewend is, werd een parallel programma geboden. Echte lokaal gemaakte geitenkaas en zelf gemaakte wijn kon ook geproefd worden. Daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. Wellicht dat meer genoten werd van deze boerderijproducten dan van de nijvere werkzaamheden van de zijderupsen.

Een prachtige afsluiting van de tocht was het bezoek aan het Karrenmuseum in Essen (B.) Als men enige affiniteit heeft met het vroegere leven in Soest en de gebruikte wagens of karren, kon men zeker genieten in dit museum.

Honderden jaren geschiedenis werden getoond in een museum dat geheel op eigen kracht, dus met vele vrijwilligers, kan draaien. Ook onze Soester 'deskundigen' konden nog veel 'nieuws' opsteken in dit museum.
Met medewerking van een sponsor uit Soest kon ook een prachtig naslagwerk worden aangeschaft ( voor onze bibliotheek) met een deskundige beschrijving van alle karren en wagens in het museum in Essen. Maar vele wagens hebben ook een `Soester' variant, zodat wij nog veel kunnen leren van de wagens die werden gebruikt voor trouwerijen, babyvervoer, kinderspelen en begrafenissen. Het motto van de trip was dan ook terecht "Alles loopt op rolletjes". Daarbij stond de kerk weer eens centraal, zoals vroeger.

Namens de evenementen commissie, Bert Krijger