A.W.N. De archeologische werkgemeenschap in Nederland

woonplaats of regio. Veelal kan men in boeken, tijdschriften en archieven wel gegevens vinden over voorbije eeuwen.
Voor de oudste geschiedenis - de prehistorie - moeten wij afgaan op bodemvondsten, om ons langs die weg een beeld te kunnen vormen van het leven van onze voorouders. Omdat het bestuur van onze vereniging weet, dat ook onder onze leden belangstelling leeft voor archeologie, werd reeds een archeologische werkgroep gevormd, waarvan al eerder in dit blad loffelijke resultaten werden vermeld. Teneinde de deskundigheid op archeologisch terrein ook binnen onze vereniging te vergroten, heeft het bestuur contact gezocht met de Archeologische Werkgemeenschap voor Nederland, afdeling Vallei en Eemland te Amersfoort. Overeengekomen werd, dat onze vereniging lid is geworden van de A.W.N, en dat op grond van dit lidmaatschap onze leden gratis de lezingen e.d. van de A.W.N, mogen bezoeken. Wij hopen, dat een vruchtbare samenwerking tussen A.W.N, en H.V.S. tot stand moge komen.
Natuurlijk bestaat ook de mogelijkheid persoonlijk lid van de A.W.N, te worden. Over de diverse aspecten daarvan zal onze secretaris u desgewenst gaarne inlichten.
Ter oriëntatie volgt nu nog enige nadere informatie omtrent doel en werkwijze van de A.W.N.

A.W.N.
De Archelogische Werkgemeenschap voor Nederland is een vereniging van amateur-archeologen, hoewel ook nogal wat beroepsarcheologen lid zijn.
Sedert de oprichting in 1951 is het ledental gestegen tot boven de tweeduizend. Door middel van allerlei gezamenlijke activiteiten willen zij de archeologie beoefenen en bevorderen.
Veel mensen denken dat bodemonderzoek een soort "schatgraverii" is naar munten, potten en dergelijke. Dat is een groot misverstand. Losse vondsten zijn vaak waardeloos voor de archeologie. Belangrijker zijn de vondstomstandigheden, zoals ligging, bodemverkleuringen, grondsoorten.
Uit voorzichtig en systematisch onderzoek van de bodem zijn vaak heel veel gegevens af te leiden.
Daarom wordt ook vrijwel altijd intensief samengewerkt met beroepsarcheologen.
Vaak zijn het de amateurs, die de eerste meldingen doen als bij allerlei grondwerk bij toeval sporen of vondsten aan het licht komen.

Wie lid van de A.W.N, wordt, is tegelijk lid van de landelijke vereniging en van een plaatselijke of regionale afdeling.

De landelijke vereniging geeft o.a. het tweemaandelijks tijdschrift "Westerheem" uit. Zij organiseert jaarlijks excursies en opgravingskampen.

De afdelingen houden regelmatig lezingen en organiseren soms cursussen en excursies. Verder houden zij zich bezig met opgravingen en veldverkenningen in hun werkgebied. Zij verzorgen eventuele vondstmeldingen en contacten met de provinciale archeologen, stadsarcheologen en andere personen en instellingen. Tenslotte publiceren zij over hun onderzoekingen.

Noteert u alvast de volgende data in uw agenda:
26 januari 1982 lezing over de "Ijzertijd" door rir-nf Hr C T Upruprs : 23 februari d.a.v. "De Romeinse Tijd" door prof. dr. W.A. van Es, drs. W.J. van Tent en C.M. Blommesteyii 23 maart a.s. "De Vroege Middeleeuwen" door prof. dr. W.A. van Es en drs. W.J. van Tent 27 april 1982 "De Late Middeleeuwen" door dr. J.G.N. Renaud Alle lezingen van de A.W.N, worden gehouden te Amersfoort in Museum Flehite. De aanvangstijd is 20.00 uur.