BOEKENPLANK

DE PREHISTORIE VAN NEDERLAND door J.A. Brongers en P.J. Woltering bevat een overzicht van wat momenteel bekend is over technologie en economie van de bevolking van prehistorisch Nederland. Het geeft een beeld van de ontwikkeling die onze streken in dit opzicht doormaakten van de aanvang van het Neolithikum tot aan de inval van de Romeinen.
De opzet van het boek is anders dan gebruikelijk, doordat bij de rangschikking van het archeologisch materiaal is uitgegaan van de grondstoffen. Ruime aandacht is besteed aan de natuurlijke mogelijkheden van ons land, en de wijze waarop de prehistorische bevolking deze wist te benutten voor het onmiddellijke levensonderhoud en voor de opbouw van handelsrelaties. Aangetoond wordt hoe ons land rond de overgang van Late Bronstijd naar Ijzertijd in een versnelde economisch-technologische ontwikkeling geraakte.
Door het opnemen van een groot aantal kaarten, foto's, tekeningen en andere afbeeldingen doet het boek in letterlijke zin - ook voor de leek op het beschreven terrein - "een boekje open". Voor elke amateur-archeoloog vormt het echter een onmisbaar handboek.
"De prehistorie van Nederland" is een uitgave van Fibula-van Dishoeck te Haarlem onder nummer ISBN 90 228 37343.