Uit de keuken geklapt!

Wilde-zwijnebout Jambon de sanglier.
Voor plm. 12 personen circa ƒ 4,- à ƒ 5,-.
Benoodigdheden:
een wilde-zwijnebout van plm. 2\ kilo, 200 gram boter, 150 gram spek; ui, wortel, azijn, kruiden en gelei.

Met zet den bout (2\ kilo) van een jong wild zwijn een paar dagen in een marinade, hem van tijd tot tijd eens keerende, waarna men hem inwrijft met zout en peper. Neem een braadpan. Beleg den bodem met lapjes spek, waarop 1 gesneden wortel en 2 gesneden uien. Leg den bout erop. Voeg er de kruiden uit de marinade bij. Bestrijk den bout met 175 gram boter en braadt hem zachtkens plm. 2^ uur, van tijd tot tijd er een scheutje van de marinade bijvoegende en hem vlijtig bedruipende. Als hij gaar is, giet men de jus door het vergiet. Men neemt er 't vet af maakt de jus bindend met een stukje boter en een paar eetlepels gelei van zwarte bessen. Voorts ken men er ook een pepersaus bij dienen.

U begrijpt het al, dit is een oud recept. Met 12 personen smullen van een zwijnsbout voor de luttele som van totaal circa ƒ 5,- is nu niet meer mogelijk. Het recept werd dan ook overgenomen uit: "Nationaal Kookboek", samengesteld voor Nederlansche Vrouwen, bewerkt door A.G.L. Westenberg, kok te Hilversum. Uitgegeven in 1893.

Wilt u nog enige prijzen weten? Welnu: 15 personen Ossenhaas in gelei voor ƒ 6,50; gebakken paling met tartarensaus voor 5 personen ƒ 2,50; of eet u liever reebout voor nog geen vijftig cents per persoon!