Aanwinsten voor de geschiedschrijving van Soest en Soesterberg

Prentbriefkaart
Van de Historische Kring Baarn mochten we een prentbriefkaart ontvangen. Op zich lijkt het geen erg bijzondere ansichtkaart, een stukje Soester duinen. Bij nadere bestudering zijn er toch opvallende details die de kaart wat bijzonder maakt. De omschrijving Soesterberg spreekt voor zich, maar de Leemkuil op den Stompert klinkt al wat geheimzinniger. Na de Tweede Wereldoorlog is het gebied rond de Stompert al gauw oefenterrein voor militaire doeleinden geworden. De recreanten die zich aangenaam verpozen zijn te ver weg om datering aan de hand van hun kleding mogelijk te maken. Maar aan de horizon lijkt zich een tentenkamp te bevinden, zou de foto in het interbellum tijdvak genomen zijn? Op de achterkant staat de datum 15/8/27 geschreven en de kaart is uitgegeven door boek- en kunsthandel Jan W. Kraal te Zeist.

Fotoalbum
Onderlaatst verkregen wij van de familie Van den Breemer (de kinderen van Peter en Jo) een fotoalbum, wat betrekking had op de C.L.V. Soest. De Coöperatieve Landbouw Vereniging is opgericht in 1916 met als doel gezamenlijk veevoer aan te kopen voor de aangesloten veehouders. Naast de oprichtingsakte is er dat jaar al een belangrijke stap gezet in de samenwerking. Er werd een 'eerste steen' gelegd voor een maalderij, de huidige Welkoop winkel aan de Torenstraat.

Het fotoalbum is samengesteld ter gelegenheid van het 40 jarig bestaan in 1956. De belangrijkste foto is natuurlijk het 'staatsieportret' met daarop het bestuur en de zaakvoerders. Daarnaast foto's van de receptie, maar leuker en interessanter zijn de losse bijgevoegde foto's