Uit de bladen

De Historische vereniging Soest / Soesterberg heeft met verschillende andere historische kringen en organisaties in de regio een ruilabonnement van hun ledenblad. Soms komen daarin Soest of (oud) Soesders tevoorschijn. De artikelen worden in deze rubriek alleen even belicht. Voor inzage van de oorspronkelijke verhalen bent u welkom op de 2de donderdag avond van de maand in Museum Oud Soest.

Tussen Vecht en Eem
In het decembernummer 2013 van de stichting Tussen Vecht en Eem aandacht voor een Soester kunstenaar. De auteur Jan Out beschrijft de zoektocht naar deze kerkelijk kunstschilder en zijn werk, waarvan meerdere schilderstukken zich bevinden in de Rooms-katholieke St. Nicolaaskerk te Eemnes. Het gaat om Alfons Damen (1882-1967), vanaf eind jaren dertig woonachtig in Soest, aanvankelijk met adres Mendelsohnlaan 1 maar op last van de Duitse bezetter omgedoopt naar Van Goyenlaan 1. Markant is dat deze naamswijziging na de oorlog niet hersteld is, of heeft de straatnaamcommissie gedacht dat een componist niet in een schildersbuurt thuishoorde.

Mogelijk zijn er nog inwoners van Soest die Alfons Damen beter gekend hebben, zo is nog onduidelijk of het echtpaar Damen meerdere kinderen heeft gehad. Het comité "Beeldende Kunstenaars Soest" waarin namens de HVS Wim de Kam en Frans Stokhof de Jong zitting hebben zullen u dankbaar zijn voor uw medewerking.

Historische Kring Eemnes
In het decembernummer 2013 van dit blad onder andere aandacht voor "kraamvrouwenkoorts in Eemnes". De auteur Michel Majoor schetst eerst een algemeen beeld en daarna gaat hij op de Eemnesser situatie in. In de periode december 1878 tot en met begin mei 1979 stierven 5 vrouwen en hun zuigelingen waarschijnlijk aan deze ziekte. De genees-,heel- en verloskundige dr. Bart van Ommeren (1812-1886) erkende dat hij het virus waar ook zijn huishoudster Jannetje de Groot (1824- 1879) mee besmet was overgebracht heeft op de kraamvrouwen.

Het laatste slachtoffer was Mietje van Klooster-Stalenhoeff (1850-1879), geboren in Soest. Zij is geboren in de boerderij die nu bekend is als "De Staelenhoef' - Birkstraat 123 - als laatste met de familienaam Stalenhoef(f). Haar vader overlijdt binnen enkele jaren en haar moeder Antje Kuijer hertrouwd met Anthonie Hilhorst en hij begeleidt zijn stiefdochter naar het altaar. In de huwelijksakte wordt daarover opgemerkt; Geen familie van de comparante.

Oud Utrecht
In het eerste nummer van de 87ste jaargang van dit blad (februari '14) een artikel over architect Christiaan Kramm (1797-1875). Zijn naam staat onder het ontwerp van de eerste kerk van Soesterberg, die we nu omschrijven als 'de kerk van Rademaker'. Kramm was niet geheel onomstreden, maar dat kunnen we over Ludovicus Rademaker (1795-1872) ook schrijven. Veel contact zullen deze twee niet gehad hebben, aartspriester Vermeulen regelde de tekeningen en het bestek. Het bouwkundig toezicht ter plaatse werd aan bouwpastoor Rademaker toevertrouwd. Wel moest hij aan Christiaan Kramm beloven dat hij aan de architectuur uitwendig niets zou wijzigen. Markant is dat Rademaker in zijn "Beschrijving van de oprigting der statie en het bouwen der kerk en pastorie van Soesterberg met vermelding van hetgene, wat daarop betrekking heeft" zich beklaagt dat iedereen zijn kerk kopieert. Het getuigt toch van een zekere arrogantie van Rademaker om het ontwerp van Kramm als zijn creatie te beschouwen.