Boekbespreking; Genealogie Valkenet/Valkonet

Ton Hartman

Onderlaatst mocht de Historische vereniging Soest — Soesterberg een fonkelnieuw boek voor de bibliotheek ontvangen. De vereniging is de schrijver en tevens uitgever; Henk Valkenet erkentelijk voor deze inbreng.

De meeste genealogieën zijn vooral interessant voor de betreffende familie. Vaak verzanden deze in een ongelooflijke getallenbrij. Deze genealogie springt er in positieve zin bovenuit, nu werkt de exclusiviteit van de achternaam daar zeker aan mee. Het is overzichtelijk opgesteld en gesorteerd naar generatie. Het beperkt zich tot de naamdragende familieleden, van de gehuwde vrouwen worden alleen kort de kinderen vermeld. Slim is de indeling, in het kort de basisgegevens, in de kantlijn de bronnen en genoeg ruimte voor de levensloop. Verder is ruimschoots gebruik gemaakt van illustraties.  Voor de familie Valkenet is Soest van eminent belang geweest, toch lijkt de rol van Soest in de toekomst bijna uitgespeeld. De eerste Valkenet in Soest vestigde zich rond 1816 aan het Dorpsvoetpad (nu Kerkpad NZ 41). Deze Bernardus (1789- 1858) kreeg met twee echtgenotes vijftien kinderen die bijna allemaal volwassen geworden zijn, alleen Dirk (1824-1827) wordt maar drie jaar. Binnen dit gezin speelt het rooms-katholieke geloof een belangrijke rol, twee dochters worden dienstbode in Weesp bij plaatsgenoot pastoor Gerardus Kok (1812-1870), een dochter wordt non en een zoon gaat als zouaaf strijden voor de Paus Pius IX (1792- 1878). Deze zoon Hannes (1844-1910) zal geïnspireerd zijn door zijn oom pater Cornelis de Kruif (1813-1874) die als ronselaar meerdere Soester jongens naar Italië zond. Niet alleen de achtergrond van het conflict wordt behandeld, ook de persoonlijke brieven hebben een plaats gekregen. In een brief aan zijn zus Jansje (1842-1884) schrijft Hannes over het landschap wat hij onderweg zag; "en dan zijn het geen bergen zoo als bij ons de Zoesder berg, neen bijkans loodregt omhoog, en dan zijn de bergen hier bijkans allen met druiven beplant, die staan hier juist als bij ons doperwten". Weinig kinderen van Bernadus zijn Soest trouw gebleven, naast bovengenoemde Dirk zijn alleen Jansje en Toon in Soest overleden. Jansje (1842- 1884) trouwde met Bernardus Mets en ging verderop aan het Dorpsvoetpad wonen.

Toon Valkenet (1846-1926) levert voor het naamdragend nageslacht maar een kleine bijdrage, alleen via Driekus. Toon stichtte de smederij aan de Kerkstraat 14. Dochter Bertha (1875-1944) trouwde met de laatste molenaar van Soest die voor zijn broodwinning maalde: Jan/Jean Mulders (1885-1961).

Driekus (1879-1962) had vier zonen waarvan drie nageslacht leveren. Bekend als smid maar is ook nog, zij het kort, gemeenteraadslid geweest. Van zijn zonen Cor (1917-2003), Piet (1918-1983) en Hennie (1920-1999), die de zesde generatie vormen, is alleen Cor Soest trouw gebleven. Van de zevende generatie stamhouders Valkenet zijn er zeven in Soest geboren, zij hebben negen geboortes in Soest opgeleverd.

In 2007 woonden er in Nederland 75 personen met de naam Valkenet, daarvan waren er 14 inwoner van Soest.

Er is veel archiefonderzoek door de schrijver en anderen gedaan, waarbij ook handig gebruik is gemaakt van het fenomeen internet. Er is aangegeven wanneer de personen de levensloop niet geautoriseerd hebben. Tenslotte wordt met enige trots de negende generatie gepresenteerd, alleen heeft deze door een nieuwere relatievorm niet de naam Valkonet gekregen maar de moeders achternaam. Dan is het nogal gewaagd om ervan uit te gaan dat de inmiddels opgroeiende kinderen alsnog de familienaam Valkonet zullen krijgen. Het boek is iets kleiner dan A4 formaat, bevat een namenindex en is 272 bladzij den dik. Het boek is te bestellen bij de auteur Henk Valkenet viae-mail hlmvalkenet@casema.nlen kost 33,33 6 exclusief verzendkosten.