Wim Schenk, een Soester soldaat gesneuveld op 11 mei 1940

Jan Vellekoop mmv Richard de Mos

Een verzoek om meer informatie leverde dit artikel op, want ondanks de verwoedde pogingen van de auteur blijft Wim Schenk een tamelijk onbekende soldaat zonder foto. De schrijver heeft het graf op het ereveld geadopteerd en probeert Wim een gezicht te geven. Mocht u ons iets verder kunnen helpen met de zoektocht, dan graag contact met de redactie.

Door Jan Vellekoop, m.m.v. Richard de Mos van Stichting Legerplaats Soesterberg 1939-1945

Op de erelijst van gevallenen 1940-1945 komt ook de naam van Wim Schenk (1918-1940) voor, maar daarop is geen relatie met Soest te ontdekken. Nu is Wim maar kort woonachtig geweest in Soest, hij is als student met zijn ouders op 24 mei 1938 ingeschreven op Vosseveldlaan 21 (nu nr. 33). Op het herdenkingskruis in Rhenen staat vermeld: 1-2 LV. R. Deze aanduiding staat voor le Jachtgroep van het 2e Luchtvaart Regiment. Met de mobilisatie in september is hij opgeroepen om zijn plichten te vervullen, en deze soldaten waren gelegerd bij Vliegkamp Soesterberg. Tijdens de mobilisatieperiode kwam het besef dat het vliegveld te dicht bij de Grebbelinie lag en werd zijn regiment overgeheveld naar vliegveld Ypenburg. Op de 10de mei werd ook dit vliegveld gebombardeerd en werden Duitse parachutisten gedropt. Tijdens deze gevechten heeft Wim zich zodanig onderscheiden dat hij postuum het Bronzen Kruis heeft ontvangen. Op de eerste dag van de oorlog is hij zwaargewond geraakt en naar het Rode Kruis ziekenhuis in Den Haag overgebracht waar hij op 11 mei is overleden. Of zijn ouders nog op tijd ingelicht zijn om hem in de laatste uren bij te staan is onzeker, op de 10de mei werden de meeste inwoners van Soest geëvacueerd naar Noord-Holland. Wim werd op 16 mei 1940 begraven in Den Haag en in 1986 herbegraven op het ereveld op de Grebbeberg. Zijn ouders Gerardus Cornelis Schenk en Liske Bruins zijn tot hun overlijden in respectievelijk 1963 en 1953 in Soest blijven wonen.