Brongerslezing in Amersfoort

Op 25 april 2014 zal de derde Brongerslezing zijn. Dr Anton J.L. van Hooff hoopt dan te spreken over het onderwerp "een Republiek van Bataven" Locatie: Gebouw Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, Smallepad 5, Amersfoort.
Voorafgaande aan de lezing, die omstreeks 19.30 uur begint, is er een ontmoeting, waarbij gezorgd wordt voor "soep en brood". U bent welkom vanaf 18.00 uur.

Een Republiek van Bataven
Toen de opstandige noordelijke Nederlanden zowel in Frankrijk als in Engeland nul op het rekest kregen bij het zoeken naar een nieuwe landsheer daagde bij Johan van Oldenbarnevelt, Hugo de Groot en andere politieke en intellectuele leiders het besef dat 'we' het dan maar zonder vorst moesten stellen. Op zoek naar historische legitimatie kwamen ze natuurlijk bij Rome terecht. Ook dat had het koningschap afgeschaft en liet burgers door gekozen magistraten regeren, De Nederlanden waren dus eigenlijk een herleefde Res Publica met een gemengde constitutie. Volgens Hugo de Groot was dat bij de oude Bataven al niet anders geweest: hun krijgsheren werden door het volk aangesteld. Ook in de middeleeuwen waren volgens De Groot Nederlanders steeds wars geweest van autocratische vorsten.

De mythe van deResPublica en die van de continuïteit met de Bataven vormde een politieke ideologie die nog doorwerkte in de Bataafse Republiek.In de voordracht zal de spreker aan de hand van antieke en zeventiende-eeuwse teksten, ondersteund door beeldmateriaal, de mythe van een Republiek van Bataven tot leven roepen.

Over de spreker
Dr. Anton J.L. van Hooff (*1943) is klassiek historicus. Als hoofddocent antieke geschiedenis was hij tot zijn pensionering in 2008 aan de Universiteit van Nijmegen werkzaam. Hij publiceerde onder meer over antieke zelfdoding, Spartacus' voortleven, en Polybios. Hij is lid van het Republikeins Genootschap, dat het herstel van de Nederlandse vrijstaat nastreeft. Sinds 2009 is hij voorzitter van de AtheïstischHumanistische Vereniging De Vrije Gedachte (sinds 1856).

Aanmelden
Deelname is gratis voor leden van de OVF, de Historische Kring Hoogland, de Historische Kring Leusden en de Historische Vereniging Soest-Soesterberg. Wel moet u zich aanmelden als deelnemer door middel van een (e-mail)bericht aanmw.A.A.B.M. Houet-Berenschot, Vondelplein 1, 3818BCAmersfoort, aahouet@hotmail.com.
Daarbij vermelden met hoeveel personen u komt, of u gebruik maakt van de maaltijd en van welke vereniging u lid bent.