Aanwinsten voor de geschiedschrijving van Soest en Soesterberg (5)

Ton Hartman

De historische vereniging Soest / Soesterberg verkrijgt verschillende documenten. In deze rubriek, die zeker niet volledig is, worden sommige giften wat nader beschreven.

• Van de heer Moolenaar uit Zeist mochten wij een prentbriefkaart van hotel 't Zwaantje ontvangen. Nu zijn er van dit etablissement vele verschillende prentbriefkaarten in omloop, doch deze variant is niet te vinden in de Soester beeldbank. De kaart is vanuit Soest verstuurd naar "Bergschenhoek" op 23 augustus 1943 door J. v. Driel en J. Egberts. Verdere tekst ontbreekt maar de familie Jeronimus zal wel weten waaraan zij deze kaart te danken heeft. Wanneer de foto van de prentbriefkaart gemaakt is valt niet met zekerheid te zeggen maar het lijkt tegen de jaren 30 van de vorige eeuw. Het is zomerdag, het modebeeld lijkt daarop en het bordje 'ijs' verwijst niet naar winterse omstandigheden. Dat het hotel onder telefoonnummer 18 bereikbaar is geeft wel aan dat de telefoon nog geen gemeengoed was.
• Van de heer W.D. Passenier kregen wij zijn persoonlijke belevenissen van de Tweede Wereldoorlog. In die tijd was hij met zijn ouders woonachtig aan de Wilhelminalaan 16b. Fragmenten zijn al verwerkt in het artikel van Richard de Mos over de bevrijding en de daarop volgende tragedie te Soestdijk (gepubliceerd in het winternummer 2013, 34 jrg. nr. 3 blz. 20 t.m.24.
• Het Laetitia archief, een omvangrijk archief dat nog geïnventariseerd moet worden.