De klok van dokter Frans Kuijper

Adrie Kuyper

Naar aanleiding van het artikel over dokter Frans Kuijper, gepubliceerd in het zomernummer 2014, geschreven door Gérard Derks, kregen we een reactie van de achterachterkleinzoon Adrie Kuyper.

Toen dokter Kuijper zijn 50 jarig jubileum als medicae docter mocht vieren, kreeg hij van de bevolking van Soest een bijzonder cadeau: een prachtige klok met inscriptie en het bijbehorende klokkenstel. Van de 50 jaar had hij er 44 in Soest gefunctioneerd, ook als gemeente geneesheer.

Na het overlijden van Frans Kuijper in 1877 is de klok aan een rondreis buiten Soest begonnen langs de nazaten met een medische opleiding. Na de Tweede wereldoorlog was de complete klok bij de achterkleinzoon Dr. Kuijper. Deze studeerde medicijnen aan de Universiteit van Utrecht en woonde op kamers aan een van de Utrechtse grachten. Op gegeven moment verhuisde hij naar een ander grachtenpand en nam zijn inventaris op een bakfiets mee. Nadat hij zijn ameublement en andere bezittingen via de trappen enkele verdiepingen omhoog gesjouwd had, was de klok aan de beurt. De klok, 35 kilo zwaar, werd netjes naar boven gebracht. Maar de fut was eruit toen het klokkenstel nog omhoog moest, en hij heeft toen deze zware decoraties maar langs de kade in het water laten zakken. De attributen zullen niet weggedreven zijn dus mogelijk komen ze bij dregwerkzaamheden nog een keer boven water.

Enkele jaren geleden besloot deze dokter Kuijper, toen wonende te Nijmegen, dat de klok toch weer in Soest thuishoort, bij de achterachterkleinzoon die op het oudste familiebezit woont.