Evert Akkerman de petroleumventer

Evert Akkerman de petroleumventer.

Bakkersfamilie Van den Oord voor hun winkel aan het Kerkpad. (1925)

Bakkersfamilie Van den Oord voor hun winkel aan het Kerkpad. (1925)

10 jarig bestaan van rijwielhandel en autoverhuur Klomp. (1935)

10 jarig bestaan van rijwielhandel en autoverhuur Klomp. (1935)

Firma A. Benning aan de F.C. Kuyperstraat.

Firma A. Benning aan de F.C. Kuyperstraat.

Wandel- en Rijwielkaart. (1938)

Wandel- en rijwielkaart. (1938)

Valkenet, smidse, winkel in haarden en kachels

Valkenet, smidse, winkel in haarden en kachels 1935

Patatautomaat Koninginnelaan

Patatautomaat Koninginnelaan jaren '60

Noodsupermarkt Overhees

Noodsupermarkt Overhees 1976

Bevrijdingsoptocht 1955

Bevrijdingsoptocht 1955; wagen Gymnastiekvereniging Olympia

Menu

Eeuwfeest verhuisbedrijf Van 't Net (2)

Jan de mos ism Aart, Bert en Robert van 't Net

In het eerste deel van het familie epos is vooral de stamreeks belicht. Waar kwam de familie Van 't Net vandaan en wat deden zij voor de kost? Het waren van oorsprong Barneveldse boeren, waarvan een nazaat, Aart van 't Net, een bedrijf startte in Soest. Eerst een bakkerij aan de Bakkersweg 1, later gevestigd aan de Julianalaan. In 1914 startte hij vanuit Nieuwstraat 24 een bodedienst op Amersfoort, toen al met specialisatie in verhuizingen. In dit tweede deel gaan we in op de groei van het verhuisbedrijf in de afgelopen eeuw.

Door Jan de Mos i.s.m. Aart, Bert en Robert van 't Net

Bakker wordt vrachtrijder
Nadat een voorgenomen emigratie op het laatste moment werd afgeblazen en zijn bakkerszaak was verkocht, begon Aart van 't Net (1883-1957) in 1914 een bodedienst op Amersfoort. Vanuit zijn nieuwe pand aan de Nieuwstraat 24 bezorgde hij met paard en wagen bakkersmeel bij de bekende bakkerijen in Soest, onder andere bij de families Van der Flier(in de voormalige herberg De Posthoorn) en Van Brummelen (huis De Pol), beide in de Kerkebuurt. Het wagenpark bestond eerst alleen uit een paard en wagen.

Het eerste motorvoertuig was een T-Ford, waar toen ook al verhuizingen mee werden gedaan. De T-Ford kwam in 1908 op de markt, een praktisch ingesteld vervoermiddel met ruimte achterin "zodat men er een paar melkbussen kan neerzetten", aldus Henri Ford. Technisch was het model goed bij de tijd met een 2,9 liter viercilindermotor waarvan de cilinderkop uit één geheel bestond, met een centraal oliecarter voor de smering en met een dynamo. De wagen werd aangezwengeld met een slinger, want een startmotor had hij nog niet. De eerste modellen hadden zelfs geen voorruiten. Pas tegen het einde van de productietijd (rond 1923) kwam er een T-Ford met een gesloten carrosserie.

In 1924 was er in Soest enige concurrentie van nog een paar andere vrachtrijders: G.C. van Dijk (expediteur) Kostverlorenweg 7, P. Haage Soesterbergsestraat 10, W. Roest Lange Brinkweg 25, J. Swanink Soesterbergsestraat 17 en in Soesterberg A.W. Westerhoven Schoolweg 2A. Maar Aart van 't Net zag al vroeg in dat specialisatie in verhuizingen onderscheidend was in de markt.

Voor de oorlog werd de oudste zoon van Aart in het bedrijf opgenomen: Jan Willem van 't Net (1908-1966), getrouwd met Antonia (Teuni) Grift uit Nijkerk. De middelste zoon,Elbert van 't Net (1913-1996) getrouwd met zijn buurmeisje Dina Hornsveld, koos niet voor het verhuisbedrijf, maar werd scheepskok bij Stoomvaart Maatschappij Nederland op het schip 'Oranje'. Hij woonde aan de Heuvelweg 7. De jongste zoon Aart (1915-1991) was in militaire dienst toen de oorlog uitbrak. Na zijn vrijlating door de Duitsers werd ook hij in het bedrijf opgenomen. Aart van 't Net trouwde in 1941 te Soest met Rengerlina van den Berg (1917-2010), dochter van een brandstoffenhandelaar uit Baarn.

Een van de auto's werd in de oorlog 'begraven' om vordering door de Duitsers te voorkomen. Dat was vermoedelijk de in 1939 aangeschafte moderne verhuiswagen van het merk Diamond. Na de oorlog werd er wekelijks geadverteerd met 'A. van 't Net & Zonen'. Vader en zoons bouwden het bedrijf in die naoorlogse periode voortvarend uit. Het wagenpark breidde zich uit. Er werd een Thornycroft verhuisauto aangeschaft. Ze hebben zich dan volledig gespecialiseerd in verhuizingen, niet alleen in binnenland maar ook in het buitenland, zowel over land als over zee. Daarnaast ook kantoorverhuizingen en opslag van inboedels. En dat alles "tegen billijke tarieven en nette uitvoering". Het wagenpark werd in de loop van de jaren drastisch uitgebreid en gemoderniseerd 

Jan Willem als oudste zoon mocht zijn rijbewijs halen en werd chauffeur. De jongere Aart moest het zonder doen, zijn vader was een zuinige man. Na overdag de verhuisklussen te hebben gedaan, ging hij 's avonds op de fiets langs de klanten om opdrachten binnen te halen. Pas op 54-jarige leeftijd haalde hij zijn rijbewijs en kocht eenVW-kever.

De derde generatie aan het stuur
Jan Willem van 't Net overlijdt kinderloos. Vier zonen van Aart van 't Net werden geleidelijk in het bedrijf opgenomen: Aart (*1943) in 1965, Jan (*1950) in 1968, Bert (*1956) in 1974 en Robert (*1961) in 1981. Dit vijftal breidde in de loop der jaren de zaak verder uit. De verhuiswagen op de foto had een ruimte achter de cabine, met een deur en een raampje, dat kon worden afgeschot. Veel particulieren hadden in die tijd nog geen eigen vervoer, zij konden dan met de verhuizers meerijden. Door de groei van het bedrijf nam niet alleen het wagenpark in omvang toe, maar ook de behoefte aan meer bedrijfsruimte. In 1968 werd er een aparte kantoorruimte in gebruik genomen aan de Schrikslaan 47. Deze bedrijfsruimte was ook al snel te klein. In 1972 werd er een opslagloods met kantoor gebouwd aan de Merelweg 3. Een mijlpaal was de nieuwbouw van een loods met kantoor in 1981 aan de Nijverheidsweg nr. 20. Na zes jaar was ook het onderkomen aan de Nijverheidsweg al weer te klein. Er werd in 1987 een nieuw hoofdkantoor gebouwd aan de Koningsweg 24A te Soest. Later uitgebreid met kantoren en archiefopslag aan de overzijde op de Koningsweg 29A. Verhuizen deden ze vanzelfsprekend iedere keer zelf.

Kleine en grote klanten
Veel burgers, boeren en buitenlui uit Soest zijn wellicht in de afgelopen eeuw verhuisd met Van 't Net. Maar ook de koninklijke bewoners van paleis Soestdijk behoorden jarenlang tot de vaste klantenkring. Een van de laatste opdrachten voor het koningshuis was het vervoer van Italië naar Nederland, en plaatsing van het beeld van Juliana en Bernard in het park voor het paleis Soestdijk, ontworpen door de bekende beeldhouwer Kees Verkade. Een verhuizer maakt vaak vreemde dingen mee, niet allemaal geschikt om hier te vermelden. Twee voorbeelden. Er moest een vrouw verhuisd worden van Soest naar Soesterberg, een routineklus zo leek het. Maar toen de inboedel was ingepakt en klaar voor vertrek, zij de vrouw: "Ho, wacht even, mijn paard moet ook nog mee." Na weigering en enige discussie toch maar ruimte gemaakt voor het paard. Een ander verhaal was het `kattenvrouwtje'. Zo genoemd door de verhuizers vanwege de vele huisdieren die zij aantroffen, een huis vol katten, honden en zelfs kippen. Omdat alles te vies was om aan te pakken, zijn ze bij de bekende winkel "Waal zal 't wel hebben ! !" eerst handschoenen gaan kopen en later thuis flink gedoucht (Dirk Waal had aan de Koninginnelaan 22 een ijzerhandel en was bekend door deze slagzin, redactie). Verhuizing overzee, fotocollectie fam. Van t Net.

Hoewel de grondlegger Aart zelf op het laatste moment niet is geëmigreerd, verzorgt het verhuisbedrijf wel emigraties over de hele wereld. Zeecontainers met huisraad worden verscheept naar de meest vreemde bestemmingen. Moet het vervoer sneller, dat kan ook, dan worden luchtvaartmaatschappijen ingeschakeld.

Naast de vele kleine particuliere klanten zijn er ook grote zakelijke contracten. Onder andere van het Ministerie van Defensie, verhuizingen van militairen in binnen en buitenland. Ook verscheidene Ministeries voor het wereldwijd verhuizen van ambassadepersoneel en grote bedrijven voor "Expat ServicesWorld Wide".Een grote klant was ookFoxboro, een Amerikaans bedrijf van meet-en regeltechniek, waarvoor meetapparatuur over heel Europa werd vervoerd (meer overFoxborokunt u lezen in het vorige nummer van dit blad, redactie). Ook de omroepwereld in Hilversum behoort tot de vaste klanten. Met grote opdrachten door de vele samenwerkingsverbanden en fusies. Ook verzorgingshuizen behoren tot de klantenkring. Voor grote kantoren worden regelmatig interne en externe verhuizingen verzorgd, tot 1000 werkplekken toe. Een vaste klant is ook het Radio Philharmonisch Orkest en het Metropole Orkest. Elk weekend is er gespecialiseerd vervoer naar de bekende concertgebouwen in Nederland en de rest van Europa.

Naast de verhuizingen is ook inboedel- en archiefopslag een belangrijke rol gaan spelen. In geconditioneerde opslaghallen van 9000 m2 worden inboedels van particulieren, materiaal en archieven van bedrijven voor korte of lange tijd opgeslagen.

Tot slot
In de periode 1991-2004 zijn in de regio verschillende overnames gedaan. De dochters blijven onder eigen naam opereren. Inmiddels behoort het bedrijf dat honderd jaar geleden begon met een paard en wagen, tot de top-10 van Nederland. Bij familiebedrijven komt het nogal eens voor dat de eerste generatie de basis legt, de tweede generatie het uitbreidt en de derde begint met potverteren, waardoor het misloopt. Dat is bij Van 't Net zeker niet het geval, integendeel! De professionele uitrusting, het vakbekwame personeel, een adequate kantoororganisatie en het moderne wagenpark stellen Van 't Net BV in staat tot uitvoering van alle mogelijke verhuisdiensten. Blijft het bedrijf ook de volgende 100 jaar in de familie? De tijd zal het leren. Het eerste lid van de 4e generatie staat al wel op de loonlijst en een stamhouder in de 5e generatie is in juni 2014 geboren.

Contact

Historische Vereniging Soest/Soesterberg
Steenhoffstraat 46
3764 BM Soest




De Historische Vereniging Soest/Soesterberg heeft een ANBI-status.

Word lid

Lid worden van de Historische Vereniging Soest-Soesterberg.

Lid worden

Sponsor

Historische Vereniging Soest / Soesterberg is mede mogelijk gemaakt door:

Reto