Voorwoord Zomernummer redactie

Redactie

Voor de gastschrijvers en de redactie was het een groot compliment dat ons blad "Van Zoys tot Soest" zelfs voor internationale educatieve doeleinden gebruikt wordt. Mevrouw Yvonne Bunskoek van het conferentiecentrum Kontakt der Konfinenten verzocht ons om medewerking in verband met de komst van hetVictoria Children's Choiruit Canada. Dit koor maakte een veertiendaagse tournee door Nederland, maar de nog leerplichtige jongeren (12 tot en met 17 jaar) moesten dan wel een educatief programma voorgeschoteld krijgen. Verschillende artikelen uit ons blad, die een link met de "Wegh der Weegen" hebben, zijn vertaald en als leerprogramma aangeboden.

Inhoud
Dit keer het tweede deel van het familie epos over de familie Van 't Net, de laatste 100 jaar worden door Jan de Mos beschreven. 'Kleren maken de man' is het motto van René van Hal voor zijn bijdrage over herenmodezaak Borgts. Dit keer aandacht voor de verzetsman Andries Stemerding, Jan van Steendelaar heeft in het verleden contact gehad met zijn familie.
Hoewel dit pas de tweede aflevering in de serie verzetsmensen is, mogen we de beschrijvingen van de gebroeders De Vos in het winternummer 2014 ook wel onder deze rubriek rangschikken. De Gildefeesten werpen hun schaduw al vooruit, René van Hal gaat in op het potverteren. Aan het al aangekondigde verhaal over de dokters Rupert wordt de laatste hand gelegd, daarom eerst de eerste aanzet van ziekenhuis Zonnegloren met het doktersechtpaar Koppeschaar. Het Cenakel te Soesterberg heeft nog kunstschatten aan de muur, weer een aanvulling op het boek "Beeldende Kunstgeschiedenis in Soest en Soesterberg". Natuurlijk zijn er weer de onregelmatig terugkerende rubrieken.

Terugblik op vorige nummer(s)

Tensen
In het vorige nummer was vermeld dat Jan van Steendelaar zijn artikel over voornamelijk Bill Tensen gebaseerd had op een interview met Cees van Geeresteijn.
Dit was onjuist, het laatste verhaal was geschreven na een vraaggesprek met kleinzoon Rob Tensen.

Over de autobussen van Tensen kregen we meerdere reacties in de trant van 'ook die en die hebben jaren bij Tensen gewerkt' of 'daar woont een dochter van een oud-chauffeur, ga daar eens praten'. Leuke reacties maar voorlopig gaat de redactie daar niet actief mee aan de slag maar uw verhaal is welkom! Uit de collectie van de heer Piet Blom komt de afbeelding van de knipmerken van de conducteurs/chauffeurs.

Verzetsman Flip Masselman en de HMGScouting
Flip Masselman en de Paltz Scouts: over de heroprichting van de padvinderij na de Tweede Wereldoorlog is nog onduidelijkheid. In het Herfstnummer 1997 van dit blad wordt op bladzijde 24 aangegeven dat de Hopman Masselmangroep geen rechtstreekse opvolger was van de vooroorlogse Paltz Scouts. Frans van der Elst en zijn vrouw zijn de naoorlogse initiatiefnemers geweest volgens de oud-patrouille leider D. Meurs. Deze heeft de oudste archieven van de HMG gedeponeerd in het gemeentehuis van Soest. Doordat dit archief nog niet beschreven is, lijkt het toch in vergetelheid geraakt te zijn. Misschien wil iemand daar meer onderzoek naar doen en daarmee mogelijk leuke jeugdherinneringen oprakelen?