Berichten van het bestuur

Bestuur

De jaarvergadering, traditiegetrouw op de laatste dinsdagavond van maart, was goed bezocht. Op deze vergadering hebben we in bestuurlijke zin afscheid genomen van Chris Uyland. Vanaf 2008 heeft Chris ons bijgestaan, zijn ervaringen bij het Groot Gaesbeeker Gilde en zijn kennis in de drukkerijwereld kwamen vaak van pas. De relatie met het Gilde blijft gehandhaafd met de inbreng van Fred Engberink, voor advies bij drukwerk kunnen we nog steeds een beroep doen op Chris. Het tweede gedeelte van de avond hield de heer Hans van den Berg een boeiende lezing over de Eerste Wereldoorlog, de avond bleek tekort.

Bibliotheek in Museum Soest
Zoals bekend mag zijn hebben we in het Museum Soest een uitgebreide bibliotheek, met name betreffende de plaatselijke en regionale geschiedschrijving. Onderdeel van deze bibliotheek zijn natuurlijk de ingebonden versies van ons blad "Van Zoys tot Soest". Er was enige achterstand ontstaan met het inbinden maar de 35 jaargangen zijn nu ingebonden in twaalf banden. Dit inbinden is op deskundige wijze gedaan door ons lid de heer Duits van de Schaepmanstraat 75. Hij houdt zich aanbevolen voor het inbinden van uw bladen, ook het restaureren van bandwerken van uw oudere boeken is aan hem toevertrouwd.

Koningsdag en Oude Ambachtenmarkt
Op beide dagen heeft de HVS 'acte de présence' gegeven met een kraam. Het doel waarmee we op deze evenementen aanwezig zijn is om ons te laten zien. We laten de bezoekers kennismaken waar we mee bezig zijn zoals het bewaren en bewerken van de geschiedenis van Soest. De tastbare resultaten van deze dagen zijn natuurlijk de verkochte boeken en de nieuwe leden. Met het nieuwste onderdeel, een fotoquiz, hopen we meer mensen op onze kraam af te krijgen en testen we enigszins de kennis.

De quiz op Koningsdag was pittig: niemand wist foutloos alle straten met de foto's te combineren. De vier inzenders met de minste fouten hebben een prijsje gekregen. Daarentegen was de fotoquiz op de Oude Ambachtenmarkt duidelijk eenvoudiger: het merendeel van de ingeleverde formulieren had 'alle dertien goed'. De voorzitter heeft uit het stapeltje goede antwoorden drie prijswinnaars getrokken.

Ledenbestand
Voor zover ons bekend zijn de volgende leden ons ontvallen: de heer Alfred R. Kwant, wonende aan de Korte Brinkweg en mevrouw Stehouwer van de Varenstraat. Wij wensen de nabestaanden de kracht toe om het verdriet te dragen.

Nieuwe leden mochten we ook verwelkomen:
de heren Hooijer, Valk, Lucas, Verkerk, Frijling, Hallie, Verschoor, Wit en de families Van den Kooij, Van Altena, Van Dijk, Van Doorn, Groot, Bloemen, Van Kooi-van denBremer, Leenen, Klarenbeek en Witkamp.

Een groot gedeelte van de leden heeft de contributie voor het kalenderjaar 2015 allang betaald, mocht het u ontschoten zijn dan graag nog spoedige betaling zodat we minder herinneringen hoeven te versturen.

Website
Het redactionele onderhoud van onze website www. hvsoest.nlgebeurt nu door René van Hal, ook beheert hij het "Facebook" gebeuren. De eerste berichten vanuit deze sociale media zijn veelbelovend.