Terugblik op vorige nummer(s)

Soester verzetsmensen
Betreffende Piet Rubens (herfstnummer 2015) is iets meer duidelijk geworden waarom deze verzetsstrijder niet op het monument voor de gevallen Hooglanders is opgenomen. Formeel omdat hij niet in Hoogland is overleden maar in Soest. Maar het verdriet van de nabestaanden van de onschuldige slachtoffers van de represailles speelden mee. Het imago van de verzetsstrijders was er in de loop der jaren niet beter op geworden, het was wel een vrijgevochten bende waaghalzen dat mede onder invloed van sterke drank zich roekeloos gedroegen. De enige overlevende verzetsstrijder emigreerde spoedig naar Australië, mede vanwege de verstoorde verhoudingen.

Flip Masselman is in het artikel in het lentenummer 2015 voorgesteld als marinier, maar was eigenlijk dienstplichtig matroos bij de Koninklijke Marine. Tijdens de mobilisatie zou hij kustwachter op Terschelling zijn geweest. De zeegaten tussen de verschillende Waddeneilanden werden bewaakt met kustbatterijen. Deze werden bemand door vlootpersoneel en mariniers. Ter beveiliging waren bovendien militairen van de Koninklijke Landmacht op de eilanden geplaatst.

Andries Stemerding (zie artikel in zomernummer 2015) was wel marinier. De heer Sjak Draak, collectiebeheerder van het Mariniersmuseum in Rotterdam reageerde: Andries Stemerding was vrijwillig beroepsmilitair bij het Korps Mariniers, de infanterie van de Koninklijke Marine. Tijdens zijn opleiding en in de mobilisatietijd was hij gelegerd te Rotterdam, maar in april 1940 werd hij met een aantal andere mariniers overgeplaatst voor de verdediging van de vlootbasis Den Helder. In de eerste Meidagen hebben Stemerding en andere mariniers gepatrouilleerd in de omgeving van Amsterdam, dit vanwege de sterke geruchten over een 'vijfde colonne'. Hun gezamenlijke contacten zullen in de mobilisatieperiode of in de eerste oorlogsdagen niet veelvuldig geweest zijn. Dat beiden heren niet op het "Leeuwengarde-monument" op de begraafplaats Crooswijk te Rotterdam vermeld worden is simpelweg te verklaren: het Leeuwengarde-monument is een herdenkingsmonument voor de aldaar herbegraven leden van de Leeuwengarde. De zes vermelde namen zijn van vijf Rotterdammers en een Schiedammer. De overige geëxecuteerde leden van de Leeuwengarde zijn op andere locaties herbegraven, meestal in de woonplaats van hun familie. Tot zover de reactie van de heer Draak.

Piet/Bram de Vos (winternummer 2014) werd onlangs nog genoemd in het geschiedenisprogramma "Andere Tijden". In de uitzending van 20 oktober 2015 werd uit doeken gedaan hoe De Vos en zijn compagnon Tobias Biallosterski op 9 september 1944 in het Noord-Hollandse Spanbroek werden gedropt.