Boekbespreking "65 jaar VVZ '49 Vrienden van Zonnegloren"

Henk Groenesteijn

Titel: 65 jaar WZ'49 - Vrienden Van Zonnegloren.
Auteur Jan de Mos.
Verkoopprijs €. 24,95.
ISBN 9 789090 290638, 115 bladzijden, A4- formaat,
uitgever SV VVZ'49, Neoprint - Soest.

In een goed gevuld clubhuis van voetbalvereniging VVZ'49 aan de Eemweg presenteerde dorpshistoricus en Soesterberger Jan de Mos op 18 november 2015 zijn nieuw verschenen boek, in goed gezelschap van voorzitter Aart Bosman, wethouder Janne van Pijnenborg en (oud)gedienden en vrijwilligers van WZ'49. De wethouder van Sport had zich gehuld in een VVZ T-shirt, want ze had affiniteit met de club vermeldde ze. Ze was namelijk geboren in ziekenhuis en sanatorium Zonnegloren, waar de geboorte van de club plaatsvond. In 1948 begonnen personeelsleden in hun verplichte pauzes van twee uren - de patiënten moesten rusten - op een veld bij het sanatorium Zonnegloren een balletje te trappen. Voetbal Vereniging Zonnegloren werd op 1 april 1949 officieel opgericht met spelende vrienden en familieleden van de personeelsleden.

Auteur Jan de Mos, 73 jaar en sinds 1990 als speler bij de club spelend in het recreantenteam, kreeg de vraag om de geschiedenis in een boek op te schrijven. Het voorwerk was al gedaan door Henk Strietman. Het is een mooi boekwerk geworden met veel foto's en interessante feiten. Van alle voetbalclubs in Soest en Soesterberg staat de korte geschiedenis vermeld. Dat maakt het boek boeiend voor de andere plaatselijke clubs. Toen BDC, nu SOSoest, in 1961 van de Ferdinand Huijcklaan naar de huidige locatie aan de Bosstraat verhuisde, kreeg WZ'49 de oude locatie toegewezen. In huize De Mos zal de rivaliteit tussen WZ'49 en SOSoest regelmatig ter sprake komen, want schoonzoon Peter Beijer heeft zijn sporen verdiend bij SOSoest. SO Soest is de grootste club van Soest met bijna 1000 leden, terwijl VVZ'49 er bijna 700 heeft. In de plaatselijke derby's tussen beide clubs is WZ'49 de meeste keren overwinnaar geweest: 7 van de 9 wedstrijden.

Wie iets met voetbal en Soest heeft, kan het boek bestellen bij: info@aartbosman.nl of naar Boekhandel Van de Ven en Bruna gaan.