Exposities Museum Soest

11 mei t/m 12 augustus 2018
PassepARTout
Meccano Jeanine Franyutti Barceio-Koenen

EXPO: PassepARTout In het jaar 2000 is door een groepje creatieve Soester mensen PassepARTout opgericht. In de jaren daaraan voorafgaand had de groep een flink aantal jaren geschilderd in het atelier bij Ineke Talen in Soest. Onderwerpen waren voornamelijk modeltekenen en -schilderen. Er werd regelmatig geëxposeerd en ook "Op de Grachten" waren ze altijd aanwezig, natuurlijk waren ze ook van de partij bij 'Kunstlint in de Lente'.

In de periode van 2000 tot 2015 heeft PassepARTout een lokaal in gebouw'Orlando'aan de Di Lassostraat in Soest gehuurd. In 2015 zijn ze teruggegaan naar het atelier van Ineke Talen.

Een dagdeel per week schilderen ze met ongeveer 10 deelnemers. Ieder werkt voor zich, er is geen docent aanwezig. Ze beoordelen elkaars werk en geven elkaar tips. Regelmatig organiseren ze een workshop, huren een docent of een model, zodat ze onze vaardigheden kunnen vergroten.

Om mee te kunnen schilderen in deze groep is een gevorderd niveau vereist.

Soms kiezen ze met de groep een thema, waarbij ieder het onderwerp op zijn eigen wijze probeert neer te zetten met behulp van divers materiaal.

Hun laatste project is van maart 2018, waar ze geoefend hebben met 'geabstraheerd portretschilderen'. Een dag flink hard werken om iets moois neer te zetten. Deze workshop werd gegeven door Ria Kooistra uit Doetinchem.

Op de expositie in het Museum Soest is gekozen voor het thema `Soest'. Iedereen heeft een onderwerp gekozen, dat in Soest, of aan het randje van Soest is terug te vinden. Met veel plezier hebben ze hier een aantal middagen aan gewerkt.

Voor informatie kunt u terecht bij:
Lien Strijbosch: lien.strijbosch@gmail.com
Annelyn Polak: annelyn@polak.nu

EXPO: Meccano
Meccano, speelgoed herinneringen uit de jeugdjaren van de ouderen onder ons of is het nog steeds technisch speelgoed voor jong en oud?

In samenwerking met Meccano Gilde Club Nederland organiseert Museum Soest een expositie voor jong en oud met allerlei meccano - constructies tentoongesteld, zoals werkende hijskranen, stoommachines en auto's ed.

Meccano staat onder veel mensen, met name jongens, bekend als speelgoed waarmee zij in hun jeugd gespeeld hebben. Welke jongen heeft in zijn leven, al of niet met hulp van vader, gespeeld met meccano.
Boutjes en moertjes moesten aaneen worden geschroefd om te komen tot een kraan, auto etc.De mogelijkheden om te bouwen zijn oneindig.

Het aloude constructie speelgoed is nog steeds een levendige hobby, al zijn er natuurlijk aanpassingen gemaakt aan de wensen van de huidige tijd. Modellen die werkten op opwindmotortjes zijn vervangen door elektromotoren of radio bestuurbare modellen. Ook robots die werken op deappvan de telefoon behoren nu tot de mogelijkheden. Deze techniek zal zeker de huidige jeugd aanspreken.

Voor de leden van de Meccano Gilde Nederland is meccano nog steeds een uitdaging en ze laten u graag zien wat de mogelijkheden er in het verleden waren en nu zijn. Graag nodigen zij , samen met museum "Oud Soest ", u uit om te komen kijken naar de bijna oneindige mogelijkheden van meccano.

De slogan van het meccano gilde luidt nog steeds
'Meccano ... een hobby voor alle leeftijden'

EXPO: Jeanine Franyutti Barcelo-Koenen
Als expressief meisje danste en sprong Jeanine Franyutti BarceloKoenen door het pand van Museum Soest tijdens balletles. Inmiddels, jaren later, is ze terug. Dit keer als kunstenares met een prikkelende expositie. "What you seeiswhat you get."

Gedreven door haar drang voor avontuur verruilde Franyutti Soest op haar zeventiende voor Amsterdam. Ze ging vaak op reis en liet zich inspireren door een diepe fascinatie voor mensen uit verschillende landen en culturen. "Er zit een enorme schoonheid in de verscheidenheid van mensen, gezichten en lichaamsvormen."

Franyutti neemt alles in zich op: geur, kleur, lichaamstaal, expressie. "Eigenlijk alles wat een mens tot mens maakt. In mijn werk zoek ik naar een balans tussen perfectie en imperfectie."

Op haar grote doeken vertaalt ze deze zoektocht in een zintuigelijke ervaring. Ze werkt met gemengde technieken vanwege de vele mogelijkheden die dat biedt. Zo combineert ze verschillende lagen verf en materiaal om transparantie, kleurdiepte en reliëf te creëren. De grote afmetingen, het monochrome kleurgebruik en het grove reliëf dragen bij aan de diepte van elk afzonderlijk werk.

Verwacht kettingen, glitters en het menselijk lichaam in haar puurste vorm.
Volg Jeanine op Instagram voor een voorproefje van haar werk: @Sjaanart

Geschreven door: Laura Kemp