Een andere hoofdredacteur voor VZTS

Paul Verhoeven

Vanaf maart 2018 is Ton Hartman gestopt met zijn werkzaamheden als hoofdredacteur voor het blad van de HVS. Vervanging bleek best moeilijk te zijn. De werkzaamheden, kwaliteit en inzet vergen wat vrije tijd. Bovendien is de rol van de redactie wellicht niet erg bekend bij veel leden. De huidige redactie bestaat naast ondergetekende uit Dick van Fulpen en Piet van Elteren. We blijven echter zoeken naar mensen die over de historie van Soest en Soesterberg eigen verhalen hebben. Ook als u het moeilijk vind om uw verhaal op papier te zetten, horen wij heel graag van u. We willen u best graag helpen met het verhaal te vertellen.

Binnen het bestuur vinden wij de kwartaaluitgave een zeer belangrijk onderdeel van de activiteiten van HVS. Het doen van onderzoek naar ontwikkelingen, gebeurtenissen, bijzonderheden en kenmerkende zaken in Soest en Soesterberg staat in de activiteiten op een hoge positie.

Voor veel van u ben ik nog niet bekend. Mijn naam is Paul Verhoeven en hoewel die vertrouwd mag klinken, komt dat waarschijnlijk door dezelfde naam van de filmregisseur. Vijfenzestig jaar geleden zag ik als vijfde telg in het gezin van een groenteboer het daglicht in Amersfoort. Jarenlang heb ik mij bezig gehouden met advisering aan MKB ondernemers en aan gemeenten inzake de toepassing van regelingen ter stimulering van het ondernemerschap. Inderdaad, geen historicus. Mijn belangstelling voor de geschiedenis van de regio Eemland is ontstaan door een uitgave van Waanders uit Zwolle. U kent ze wel, de geschiedenis van Amersfoort in 20 delen. Vervolgens heb ik een (bescheiden) bestand aan boeken over Eemland, Amersfoort en inmiddels ook Soest en Soesterberg bij elkaar verzameld. De gemeente Soest is toegevoegd nadat ik in 1976 in die plaats ben komen te wonen.

Geschiedenis en historie is gemakkelijk. Het is immers niet te bewijzen dat iets bestaat. Maar om diezelfde reden is het vak ook complex. Een typisch kenmerk van een paradox. Een aardig voorbeeld is dat over het ontstaan van Soest (en Amersfoort) best discussie bestaat. Albert Delahaye bestrijdt ondermeer dat de vier wouden uit de akte van 777 in de omgeving van het gouw Flehite hebben gelegen. Volgens hem is in de schenkingsakte uit 777 van Karel de Grote aan de St. Maartenskerk van Utrecht niet het Eemland en de Gelderse Vallei bedoeld, maar lagen de plaatsen in Noord Frankrijk. Zo stelt Delahaye dat de Eem nooit Hem of Hemus is genoemd. Amersfoort en omgeving kon niet eerder worden ontgonnen dan na de grote storm in 1170, waardoor de Zuiderzee een open verbinding kreeg met de zee en er getijden ontstonden. Uiteraard zijn deze bevindingen bestreden door andere deskundigen. Delahaye zou de lengte en breedtegraden verwisseld hebben en de historische benamingen niet juist interpreteren. Het voorbeeld toont aan dat hoe dieper we in de tijd gaan, des te minder zekerheden er zijn.

Voor de periode waarin ik het blad mag uitbrengen namens de vereniging, wil ik ook graag verhalen opnemen uit de recente historie. Ook zaken van twintig jaar geleden kunnen al een beeld geven van het leven in die tijd. Verhalen over de omgeving, werk, arbeid, wonen etcetera. Als u niet zelf wilt schrijven, is daar wel een mouw aan te passen. Neem in ieder geval contact op met de redactie als u iets te melden heeft.

Tot slot en nogmaals: Alle leden maar ook andere belangstellenden nodig ik van harte uit om een bijdrage te leveren aan ons kwartaalblad. Juist door samen te werken en het elkaar blijven vertellen van wat het verleden ons bracht, houden wij dehistoriclevend. Dat lukt alleen als u met voldoende verhalen komt en ook indien mogelijk ook uw steentje bij wilt dragen aan het in stand houden van de VZTS.

Paul Verhoeven