Verschenen boekwerken: Brouwen aan de Eem

Brouwen aan de Eem
Leen Alberts

Bier was in de middeleeuwen een belangrijke drank. Voor Amersfoort was bierbrouwen een van de belangrijkste bedrijfstakken in de late middeleeuwen. De stad was zelfs een belangrijke leverancier voor andere steden in Holland. Zelfs de bisschop van Utrecht was een van de grotere afnemers met 500 vaten per jaar. Brouwers behoorden tot de notabelen van de stad.
In het boek maken we kennis met de diverse soorten bier, drankgebruik in de middeleeuwen, maten, valuta's,etc.Om een beeld te schetsen: wie kent de termen mingel, flapkan en vaan? En wist u het verschil tussen nabier (of nagoed), scherbier en drinkelbier? Of het drie- of vierguldens bier of goedbier dat ook wel zeven gulden genoemd werd?

In Brouwen aan de Eem besteed de auteur ook aandacht aan de economische betekenis van de brouwerijen. Door de rijkdom van de brouwers was men in staat in de regio biertapperijen over te nemen en ook om de oligarchie op de productie effectief af te dwingen. Zo was de bekendste herberg in Soest eigendom van de Amersfoortse brouwerij De Drie Ringen.
Ook de overheid haalde een groot deel van hun inkomsten uit accijns op bier. Dat noemde men ook wel gruitgeld en was feitelijk een productieheffing. Alleen onder toezicht van de accijnsmeester was er enige ruimte om zelf bier te brouwen. Soms werd er een tweede treksel gebruikt voor het brouwen van bier. De handel hierin was verboden; het bier werd mondjetoebier genoemd.

Een leesbaar en leerzaam boek als je iets wilt weten over de historie van het Nederlandse bier.