De Soester Kei

De Amersfoorters hebben in september weer hun jaarlijkse "Keifeesten" gevierd. Maar ook Soest bezit een kei, weliswaar niet zo groot als die van Amersfoort, maar hij mag er toch zijn! Trokken die van Amersfoort hun kei triomfantelijk de stad binnen (vandaar de naam "keientrekkers"); in Soest is er minder tam tam gemaakt. Vele inwoners hebben onze kei nog nooit gezien en weten van het bestaan daarvan niets af. Maar hij staat er op zijn sokkel, op de hoek van de Anna Paulownalaan en Prins Hendriklaan.

Deze kei werd omstreeks 1927 gevonden door enige amateur-archeologen tussen de Anna Paulownalaan en de Bakkersweg. De vinders ziet u op de foto: v.l.n.r. Klaas de Haan (onze latere wethouder en locoburgemeester, die in 1975 plotseling is overleden), Jo Lagemaat, Bart Lüschen, Henk Grootveld en Jaap Grootveld. De kei is kort na de vondst door de eigenaar van de bouwterreinen aan de Anna Paulownalaan op een voetstuk gezet en is er tot vandaag blijven staan. In 1935 zijn de omliggende huizen gebouwd en zo is onze kei in de voortuin van Prins Hendriklaan 11 terechtgekomen. Wellicht is er onder onze lezers nog iemand, die iets meer van onze kei weet te vertellen. Graag ruimen wij in het volgend nummer van ons blad een plaatsje voor dit verhaal in.