BOEKENPLANK

Een deskundig maar tevens eerlijk en oprecht boek zou ik het dezer dagen bij Hollandia in Baarn verschenen werk van Lt. Kol. E.H. Brongers "Opmars naar Rotterdam" willen noemen. Een stuk geschiedschrijving!

Aan de hand van alle beschikbare Nederlandse, Franse en Duitse gevechtsverslagen, rapporten, dagboeken, stafstudies en publicaties van officiële en niet officiële aard is de auteur erin geslaagd een zo objectief mogelijke en waarheidsgetrouwe weergaven van de gebeurtenissen en de strijd in de Mei-dagen van 1940 rond Rotterdam, Dordrecht, de Moerdijkbruggen en omliggende gebieden te schrijven. Het boek, waarbij gebruik is gemaakt van vele niet eerder gepubliceerde documenten, werpt aan de hand van foto's en kaarten een soms verrassend licht op deze tot nu toe vaak oppervlakkig beschreven strijd. Verder is getracht aan de hand van talrijke ooggetuigenverslagen iets van de gevoelens en emoties te schilderen van hen die direct bij de gevechten betrokken waren.
Er is rond het Eiland van Dordt in de Meidagen vèèl meer gebeurd dan menig Nederlander weet.

Met grote inzet en bewapend met sterk verouderd materiaal en het ontbreken van communicatiemiddelen hebben onze landsverdedigers de grote overmacht van duitse aanvallers weerstaan.
Onopgesmukt - kritisch - wordt de strijd van uur tot uur beschreven. Er zijn heldendaden verricht en er is gefaald.
Gelukkig, dat bij eerstgenoemde daden namen aan de vergetelheid worden onttrokken en dat falende landgenoten, behoudens één enkele naam (maar dat was dan ook een landverrader) nimmer met name zijn genoemd.
Als u de Meidagen 1940 bewust hebt meegemaakt en als u daarenboven in de militaire wereld van voor die tijd geleefd hebt, dan moet u dit boek beslist lezen.
Ongewild loopt door het hele betoog een les voor ons allen.
Laat niet weer ooit een Nederlands Leger ons land moeten verdedigen met zwaar verouderd en afgedankt materiaal tegen een met het modernste oorlogstuig bewapende overvaller.

"Opmars naar Rotterdam" door E.H. Brongers is uitgegeven door Hollandia te Baarn en kost - gebonden in linnen band - ƒ 37,50.