De verhalen achter een 90-jarige voetbalvereniging

Jan de Mos

Boekbespreking: Van "de Ploeg" tot "SO Soest'

De voetbalvereniging SO Soest gaat een jubileumboek uitgeven ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan. In de maanden april en mei wordt dit gevierd met diverse activiteiten. De presentatie van het boek is gepland op maandag 14 maart. Veel leden en oud-leden verwachten ze in het clubhuis van de vereniging, nieuwsgierig als zij zijn naar het boek dat onder meer de historie beschrijft van de vereniging. Radiopresentator Robbert Meeder zal de avond aan elkaar praten en schrijver Peter Beijer zal samen met voorzitter Riesde Jong, het eerste boek aan het oudste lid Toon van Megen (1929) overhandigen.

Peter Beijer, oud-bestuurslid en erelid van SO Soest, heeft zich vanaf de afgelopen zomer verdiept in bijzondere verhalen uit de geschiedenis van de vereniging. Het is een mooi verzorgd lees- en kijkboek van 80 pagina's. Het boek begint natuurlijk met het oprichtingsverhaal. In 1926 was het vooral de verzuiling die de motivatie was tot het oprichten van "de Ploeg". Het was de Soester pastoors een doorn in het oog dat katholieken gingen voetballen bij "Soest" en "ESVAC" (de voorlopers van SEC). De pastoors hadden ook een grote invloed op de fusie in 1945 van BeQuick (de opvolger van "de Ploeg") en DIOS tot BDC. Verder valt te lezen dat voorzitter en onderwijzer Herman Ankone in 1970 de initiator was van de naamswijziging van BDC naar Sportorganisatie Soest. De rondgang langs verschillende locaties in Soest naar de voorlopig laatste locatie op de Bosstraat wordt uitgebreid beschreven.

Zomaar een greep uit de overige verhalen: diverse verkeringen zijn ontstaan roncom de voetbalvelden. Sommige van die relaties zijn gepromoveerd tot een huwelijk, een daarvan wordt beschreven. De veteraan Nico Gros maakte in 1967 op 37-jarige leeftijd zijn rentree in het eerste elftal. Marcel van der Lugt maakte in 1969 de gewaagde overstap van BDC naar SEC en hij ging een jaar later voetballen bij de profs van SC Gooiland (de club van radiopiraatVeronica). De komst in 1971 van de latere bondscoach Jan Zwartkruis naar SO Soest bracht de club veel succes. De absolute top was het verblijf van het eerste elftal in de hoofdklasse. Tegenwoordig speelt SO Soest in de eerste klasse op zondag.

Het boek is voor de leden van SO Soest bijna "verplichte kost". Historieliefhebbers kunnen eveneens hun hart ophalen aan de bijzondere verhalen van markante Soesters. Het boek kost € 24,95 en is verkrijgbaar in de Soester boekhandels en bij Troefmarkt Harry Janmaat. Het boek is ook te bestellen bij Peter Beijer (peter-beijer@ hetnet.n1)

Titel: Van 'de Ploeg' tot 'SO Soest' - De verhalen achter een 90-jarige voetbalvereniging. Auteur: Peter Beijer, ISBN: 978-90-902944-8-3