In Memoriam Gijs van Brummelen 1934-2016

In Memoriam: Gijs van Brummelen (1934-2015)

Enkele dagen voor Kerst overleed de heer Gijs van Brummelen op 81 jarige leeftijd. Gijs heeft veel betekend voor de Soester samenleving en met name voor het bewaren van de historie. Alhoewel hij geboren en opgegroeid is in Den Dolder, was hij al gauw thuis in de geschiedenis van Soest, niet verwonderlijk gezien de familieverbanden. In het boekje "150 Jaar Bakkerij van Brummelen" beschrijft Gijs de familie en het pand waarin de familie gehuisvest was. Zijn betovergrootvader Cornelis Hendrikus (1805- 1887), afkomstig uit Rijswijk (Gelderland), huwde een Soester deerne: Hendrikje Fluyt (1808-1878) en vestigde zich in het pand "De Pol". Het pand was al een winkel waarin van alles verkocht werd, maar geen brood. Cornelis had thuis in Rijswijk het brood bakken al geleerd en introduceerde het commercieel broodbakken in dit pand, daarmee werd het dus een bakkerij! Dit betekende de start van ongeveer 160 jaar broodbakken door vijf generaties. Doordat er door de generaties heen meer zonen voor het bakkersvak kozen, waren er meer bakkerijen 'Van Brummelen'. Evenals in de landbouw was het ouderlijk bedrijf voorbestemd voor de jongste zoon, maar het liep weleens anders. Zo keerde vader Evert van Brummelen (1902-1963) in 1947 weer naar Soest terug en heeft Gijs de lagere school aan de Driehoeksweg nog bezocht.

Samen met zijn echtgenote Gré begon hij een bakkerij en winkel aan de Ossendamweg. Wel heeft Gijs met broer Evert en zwager Arie van Oostenbrugge gedurende de zeventiger jaren van de vorige eeuw gezamenlijk brood gebakken in de bakkerij "De Pol". Door de beperkte bouwmogelijkheden in de Kerkebuurt werd er weer voor gekozen om aan de Ossendamweg brood te gaan bakken. Hijzelf, een van de bakkers van de vijfde generatie, zal het zeker betreurd hebben dat er bijna geen toekomst is voor kleinschalige ambachtelijke bakkerijen.

Vrij snel na de oprichting van onze Historische Vereniging Soest - Soesterberg is Gijs lid geworden en heeft hij zich actief ingezet. Ook voor aanvankelijk de Oudheidskamer en later Museum (Oud) Soest heeft Gijs zich vele jaren dienstbaar getoond, enerzijds als bestuurslid en anderzijds als suppoost. Zijn grootste verdienste was het uitzoeken en schrijven van de rubriek "Verdwenen Soest Hervonden" in de Soester Courant. Vanaf eind 1999 tot in 2007 verscheen er elke twee weken een artikel over een willekeurig historisch onderwerp met bijbehorende foto. Gijs besteedde veel tijd aan de artikelen met het doen van onderzoek, het bezoeken van oudere inwoners en het verzorgen van het fotomateriaal. De rubriek werd en wordt goed gelezen, nog steeds komen er reacties binnen op de verhalen uit zijn tijd. Sinds de artikelen via het internet raadpleegbaar zijn (www.verdwenensoest.nl) zijn er reacties uit alle werelddelen binnengekomen.

Ook in dit blad heeft Gijs het een en ander geschreven, vaak een uitgebreidere versie van het artikel in Verdwenen Soest. Zijn eerste artikel (herfst 1986) ging natuurlijk over de familiebakkerij en kan als opmaat voor het bovenvermelde boek gezien worden. In het winternummer 1991 doet hij verslag van de pogingen om weer brood te bakken in het leegstaande café "De Roode Haan" (nu een gelijknamig woonwijkje aan de Birkstraat). Oorspronkelijk was er naast het cafébedrijf ook een bakkerij in dat pand. De laatste bakker, Kobus van Ee, had zijn adem al ongeveer honderd jaar eerder uitgeblazen en daardoor mislukten de proefbaksels: er was al zoveel vocht in de oven getrokken dat alleen langdurig stoken kwaliteit kon geven. Of hij in De Roode Haan geïnspireerd geraakt is in het cafébedrijf is niet zeker, maar in de periode herfst 1994 tot en met zomer 1996 heeft hij verschillende horecagelegenheden nader beschreven. Zijn laatste verhaal over verzetsman Flip Masselman (lente 2015) was weer een bewerking van een "Verdwenen Soest" artikel.

Hartproblemen en de daarbij horende vermoeidheidsklachten verminderde de inzet voor de geschiedschrijving, de interesse is wel tot het einde toe gebleven. Vanuit het appartement aan de Baron Bentinckstraat had hij een prachtig uitzicht over de Soester Eng en de Windhond, op de foto ziet u Gijs in omgekeerde richting. Wij zijn Gijs dankbaar voor het vele werk dat hij in al die jaren heeft gedaan en wensen Gré, kinderen en kleinkinderen veel sterkte toe met dit verlies.