Een "nieuwe" voorzitter

Herman Schoemaker

Enige tijd geleden werd er bij ons aangebeld. Frans Stokhof de Jong stond op de stoep, natuurlijk vroeg ik hem binnen. Na een kopje koffie en wat gezellig gekeuvel vatte Frans de koe bij de horens. Hij vroeg mij of het mij leuk leek om voorzitter van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg te worden.

Jaren geleden in 2003 heb ik een punt gezet achter mijn activiteiten als winkelier in Soest. Naast het besturen van mijn winkel heb ik mij van meet af aan ook op andere gebieden bestuurlijk ingezet. Aan veel besturen zoals schoolbestuur, bestuur VVV, kerkbestuur, bestuur Zorgcentra, bestuur CDA, bestuur korenmolen, tot bezoldigd hoofdbestuur van een grote brancheorganisatie (120.000 werknemers), heb ik jarenlang een bijdrage geleverd. Alle bestuurlijke activiteiten zijn afgesloten.
Een nieuwe levens fase is aangebroken. Niet meer besturen maar studeren. Het was een hele uitdaging om de Universiteit van Utrecht binnen te stappen als oude student tussen allemaal jongeren. Al snel speelde in de samenwerking met medestudenten leeftijd geen rol. Dit jaar hoop ik met mijn masterscriptie over de Koude Oorlog mijn studie geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht af te sluiten. Later zal ik u graag vertellen dat Soesters een belangrijke rol in een geheime Koude Oorlog organisatie vervulden.
De vraag van Frans was voor mij volledig onverwacht, het antwoord dat ik wilde geven lag voor de hand: nee bedankt. Toch heb ik zonder aarzelen ja gezegd. Historie heeft mijn belangstelling. Als geboren en getogen Soester, die ook jaren met veel plezier in Soesterberg woonde, heeft de geschiedenis van ons dorp altijd mijn belangstelling gehad. Soest is een bijzonder dorp vol tegenstellingen waar mensen wonen en samenleven. Protestant en katholiek, rijk en arm, Soest en Soesterberg, Soest-Zuid en Soestdijk, de polder en de Eng, de Soesterduinen en het Veen zijn enkele tegenstellingen in Soest. Over een jaar of 16 vieren we het 1000 jarig bestaan van ons mooie dorp.

Al 32 jaar levert de HVS een bijdrage aan het ontrafelen van de geschiedenis van Soest. Graag wil ik meewerken aan een actieve levende vereniging. Over het verleden van ons dorp is nog heel veel te vertellen. Het lijkt mij leuk om ook van uit mijn perspectief een stukje van de geschiedenis te belichten. Het is een grote eer om deel uit te mogen maken van het bestuur van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg. Voorgaande voorzitters van de HVS hebben kans gezien om met het enthousiasme van medebestuurders en vrijwilligers HVS tot een begrip in Soest te maken. De bestuursleden van HVS hebben mij verzekerd dat de tijdelijke voorzitter Frans Stokhof de Jong zich voortreffelijk van zijn onverwachte taak heeft gekweten. Frans, hartelijk dank hiervoor.
We hopen nog lang van je kwaliteiten gebruik te mogen maken.

Herman Schoemaker.