In Memoriam Wim Peters (1938-2012)

Wim de Kam

Op 28 augustus 2012 is Wim Peters op 74-jarige leeftijd overleden. Dat is anderhalf jaar nadat een ernstige aandoening bij hem werd ontdekt. In dat anderhalve jaar wisselden momenten van hoop en tegenslag elkaar af Toch nog vrij plotseling kwam het einde en moest Wim in de strijd voor het leven, dat hij lief had, het onderspit delven.

Voor ons gaat nu het boek van de herinnering aan hem open. Daarin lezen we in gedachten o.a. zijn interesse voor de geschiedenis en zijn inzet voor de gemeenschap van Soest. Die inzet voor de gemeenschap, waarvoor hij ook koninklijk is onderscheiden, toonde hij niet alleen in zijn beroep als gemeente-ambtenaar maar ook door zijn deelname aan de besturen van tal van maatschappelijke instellingen. Zo maakte hij o.a. gedurende een bepaalde tijd deel uit van het bestuur van de Stichting voor Katholiek Onderwijs, de Stichting vrienden van Mariënburg, de Stichting Spullenhulp, de Stichting Oud Soest (het museum) en de Historische Vereniging Soest/Soesterberg.

Bij de laatstgenoemde instellingen kon hij zijn bestuurlijke capaciteiten (waaronder de deugd van gematigdheid en bedachtzaamheid) combineren met zijn interesse en liefde voor de geschiedenis. Van de Stichting Oud Soest was hij vijf jaar voorzitter als opvolger van Wim Schimmel en maakte hij later deel uit van het bestuur van de Stichting vrienden van het museum. In de historische vereniging maakte hij gedurende vijftien jaar deel uit van de redactie van dit blad en verzorgde daarvoor tal van bijdragen. Zo schreef hij tijdens zijn ziekteperiode nog in het zomernummer van 2012 een 'In memoriam Henk Gerth'. Samen met Els Stolwijk en Johan Hilhorst zorgde hij ook voor het inhoudelijke programma van de klitsavonden en daar waren dan meestal al genoeglijke voorbereidingsavonden aan vooraf gegaan. Vlak voordat zijn aandoening zich manifesteerde heb ik samen met Wim in 2011 Soest op de fiets doorkruist voor het maken van foto's van alle monumenten ten behoeve van de website www.soestopdekaart.nl .

Behalve in de geschiedenis van Soest was Wim, die in het Brabantse land is geboren en opgegroeid, ook bijzonder geïnteresseerd in de geschiedenis van zijn familie. Daarmee zette hij het werk van zijn vader voort en bouwde het verder uit. Helemaal in zijn nopjes was hij als hij een link kon leggen tussen zijn familiegeschiedenis en de geschiedenis van Soest. Daarvan getuigen zijn artikelen "Soestdijk —Lage Mierde" in dit blad (jaargang 22 uit 2001, nummer. 1 en nummer 2).

De Historische Vereniging Soest/Soesterberg en het museum Oud Soest zullen Wim missen en hem blijven herinneren als een fijn mens die samen met anderen (want samenwerking stond hoog in zijn vaandel!) zich inzette voor de zorg en aandacht voor het erfgoed.

Wij wensen zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen veel sterkte toe in de komende tijd en hopen dat de herinneringen aan hem dan troostrijk zullen zijn bij het verwerken van het verlies.

Wim de Kam