Foto's rondom Tweede Wereldoorlog Soest

De Historische Vereniging Soest/Soesterberg beschikt in haar archief over een variëteit aan foto's gemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog in Soest. Ook zijn er o.a. via andere sites foto's te vinden die gemaakt zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog in Soest en Soesterberg. De meeste ervan komen ook voor in boeken die over de Tweede Wereldoorlog in Soest zijn verschenen.

Hieronder treft u een selectie aan:

1. 2.
Foto 1:
Nederlandse Cavalerie oefent in de buurt van de Ossendamweg in het jaar 1939 tijdens de mobilisatie

Foto 2:
Ten behoeve van het bouwen van stellingen aan de Eem werd met Russchische vrachtwagens zand uit de Soester duinen gehaald.

1. 2.
Foto 1:
Leden van het ontvangstcomité in Bovenkarspel waarheen bewoners uit Soest o.a. werden geëvacueerd in de meidagen van de oorlog.
Foto 2:
Huize Zonnehof aan het Kerkpad ZZ nadat in november 1940 vlak naast het pand een Eengelse vliegtuigbom was gevallen. Er zat geen ruit meer in dit pand en een gedeelte van de muur was weggeslagen. Ook andere huizen in de omgeving werden beschadigd.

1. 2. 3.

4. 5.

Foto 1:
Grote brand op de Leusderhei waarbij op 18 april ook een munitiedepot de lucht in ging
Foto's 2-3-4:
Op de Leusderheid ging op 18 april een munitiedepot de lucht in  als gevolg van een brand. Daarbij werd de Stichtse Margarinefabriek aan de Amersfoortsestraat 76 verwoest als ook enkele woningen in de wijk "Ons Belang".
Foto 5:
Een verkeerd terecht gekomen vliegtuigbom vernielt het woonhuis van slager van lierop aan de Postweg 38 te Soesterberg. Ook belende percelen liepen schade op.

1942

Op 6 maart 18942 strortte een Duits vliegtuig (Dornier 217) neer op de Talmalaan nabij de huidige Van Goyenlaan (tijdens de oorlog nog Mendelsohnlaan). Daarbij kwamen 6 burgers en 4 bemanningsleden om het leven. Hieronder een foto-impressie