Terugblik op vorige nummers

Winter 2017 - 38e jaargang nr.4 - blz. 19 t/m 22 - VOORZITTERS VAN DE HVS

Door Ton Hartman

Bij het schrijven van een artikel over recente gebeurtenissen is het moeilijk om iedereen tevreden te stellen, zo ook bij het artikel in de laatste "Van Zoys tot Soest" (winter 2018) over de "Voorzitters van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg". De redactie kreeg een reactie van de heer Frans Stokhof de Jong uit Klasienaveen die verder door de heer Ton Hartman als auteur beantwoord zal worden.

De kern van de reactie van Frans was dat zijn rol als vice voorzitter wel erg mager beschreven was, zeker omdat hij twee keer een kortere periode als waarnemend voorzitter was opgetreden. De eerste keer was na het plotselinge terugtreden van Bert Krijger, de tweede keer na de benoeming van HermanSchoemaker(1943-2015) zodat deze zijn doctoraal scriptie kon afronden. Ter bevestiging van zijn rol stuurde hij een foto waarop de voorzittershamer binnen handbereik ligt. Tevens zond hij ons een autobiografie op van zijn carrière binnen en buiten de Historische Vereniging, wij zullen deze goed bewaren om te zijner tijd te plaatsen als levensbeschrijving in een serie over zijn vakbroeders, de architecten in Soest. Ondergetekende, auteur van dat artikel, had in het verhaal de 'echte' voorzitters centraal gesteld, personen (helaas alleen mannen) die bewust zich beschikbaar gesteld hebben om voor wat langere tijd de vereniging naar een hoger niveau te brengen. Terecht merkte de heer Stokhof de Jong op dat de naam van ad interim secretaris Wim Peters (1938-2012) niet in dit artikel thuishoorde.

Foto van het bestuur op de Algemene Ledenvergadering van 27 maart 2012.
In deze vergadering werd Henk Groenesteijn, Johan van 't Klooster en Herman Schoemaker in het bestuur gekozen, de laatste werd door de vergadering tot voorzitter benoemd. Tevens werd afscheid genomen van de ad interim voorzitter Wim de Kam en ad interim secretaris Wim Peters, de laatste kon vanwege zijn gezondheid niet aanwezig zijn.
V.l.n.r. Patrick Kuijpers, Frans Stokhof de Jong, Wim de Kam, Hanneke Roskam-Slot, Chris Uyland en Ton Hartman. Foto: Joop Piekema.

Maar in voorzitterloze tijdperken is niet alleen de vice voorzitter die meer verantwoording moet nemen, van alle bestuursleden wordt meer gevraagd. Ik heb in de persoon van Wim Peters alle oud-bestuursleden (waaronder ook de vice voorzitters) willen eren voor de wijze van fungeren, terughoudend maar wel aanwezig en actief.

Winter 2017 - 38e jaargang nr.4 - blz. 10 t/m 18 - ZUSTERS AUGUSTINESSEN VAN HEEMSTEDE
Door René van Hal
De heer Rob van Kouwen reageerde op het artikel over de Zusters Augustinessen. Hij gaf aan dat hij een nieuwbouw woning in 1968 aan het Nassauplantsoen had betrokken, die toen al ontsloten was aan de Van Weedestraat. Hij veronderstelde dat Villa Klein Mariënburg met de bijbehorende kapel toen al was afgebroken. Deze villa met kapel stond echter links van het pand met elektriciteitszaak Cornelisse en beide panden zijn in 1979 afgebroken om ruimte te maken voor het pand van de ABN-AMRObank.