Voorwoord van de redactie

Redactie

Het is verheugend dat steeds meer mensen kennis nemen van onze vereniging en soms ook een beroep doen op onze kennis. Zo benaderden ons enkele scholieren van het Griftland College met de vraag of zij geholpen konden worden met hun profielwerkstuk. Het onderwerp was Soester verzet in de Tweede Wereldoorlog. Nu zijn bijna alle verzetsmensen overleden en wij adviseerden de jongeren om zelf te zoeken in de literatuur of in Museum Soest. Hilarisch vonden wij de reactie van de aankomende studenten: "We willen graag door iemand geholpen worden en niet zelf moeten zoeken!"

De laatste keer het voorwoord van mijn hand, ik heb het redactionele werk als leerzaam ervaren. Telkens als het boekje weer klaar was toch wel een beetje trots dat wij (auteurs, redactie en vormgeving) weer een mooi resultaat neergezet hebben. Soms ook wel een beetje teleurgesteld als er weer wat dingen zijn misgegaan. Dit keer veel artikelen over Soesterberg, graag willen we de aandacht gelijkelijk over de gemeente verdelen. Als hoofdartikel is gekozen voor Huize Sint Jozef, ons huisadres. René van Hal leidt ons dit keer door de eigenarengeschiedenis. In de vorige editie was het artikel over de Postweg van Jan de Mos niet fraai afgerond, nu wel. Dik Top heeft een korte biografie geschreven over Boevink, geen piloot maar monteur op het vliegveld Soesterberg. De ondernemersfamilie Tammer wordt door Jan de Mos beschreven. De vervolgserie over de gezondheidszorg wordt weer opgepakt, dit keer het verhaal over de Soester huisartsen van na de Tweede Wereldoorlog. Door het ontbreken van afbeeldingen was het niet eerder geplaatst, jammer want de schrijver dokter J. Kuipers is inmiddels overleden. Verder de vaste rubrieken.

Als uitsmijter nog een foto van een advertentie uit 1978 die voor mij ook wel van toepassing is. De foto van het pontje bij de Grote Melm is gemaakt voor de kanalisatie van de Eem eind jaren '70 van de vorige eeuw. Het begin van het onderschrift luidde: 'n Ontsnapping uit het onvolmaakte ...