Berichten van het bestuur

Klitsavond
Traditioneel de eerste activiteit van het jaar, dit keer op een andere locatie. Martijn da Costa hield een korte openingstoespraak en wenste ons alsnog een voorspoedig 2018 toe. Natuurlijk ontbraken de 'boerenjongens en boerenmeisjes' niet, zoals gebruikelijk lepelden de meeste aanwezige leden de rozijnen of de abrikozen op brandewijn lekker weg. De niet weg te denken quiz was dit jaar goed te doen, waarbij katholiek opgevoede mensen in het voordeel waren, de diverse heiligen moesten door hun symbolen geraden worden.

Beleidsplan 2018 — 2021
Op 31 oktober 2017 werd Martijn da Costa verkozen als voorzitter van de HVS. In zijn 'maidenspeech' ging hij in op de plannen die hij samen met de collega-bestuursleden wil oppakken. Als ezelsbruggetje gebruikt Martijn de afkorting van de HVS als leidraad: de H voor historie en activiteiten met historie als doel en middel, de V als activiteiten voor en door de leden. Tot slot de 5 voor samenwerking met elkaar en met organisaties in Soest en Soesterberg. Martijn heeft het beleidsplan 2018 — 2021 geschreven en het plan is overgenomen door het bestuur. Op 14 februari jl. heeft een select gezelschap van leden kunnen reageren op de plannen. De algemene mening is instemming met de voorstellen. Tegelijkertijd, en dat realiseert het bestuur zich natuurlijk ook, zijn het veel ambities en is een prioritering noodzakelijk. Dat zal ook gebeuren na de ALV op 3 april waar het beleidsplan 2018 — 2021 wordt besproken en hopelijk vastgesteld. Het bestuur blijft benadrukken dat ook de leden worden gevraagd om een bijdrage te geven aan de uitvoering van de plannen. Hoe dan ook: het bestuur nodigt u van harte uit om op de ALV een reactie te geven op het plan.

Collectie Dik Top en het Nationaal Militair Museum
Zoals bekend zal zijn had en heeft de heer Dik Top een uitgebreide collectie foto's en documenten betreffende Soesterberg en het vliegveld. Omdat bewaring op zijn huisadres in Noorwegen beperkingen geeft in de toegankelijkheid was hij al langer op zoek naar een betere bewaarplaats. Hoewel Archief Eemland ook een optie was, omdat ze daar ook over een geconditioneerde ruimte beschikken, heeft het bestuur in samenspraak met Top geadviseerd voor het NMM. Zeker betreffende de foto's van het voormalige vliegveld is er geen betere plek denkbaar dan het NMM, want dat staat tenslotte op de 'bakermat van de Nederlandse luchtvaart'. Op 17 april, zal de heer Top symbolisch de fotocollectie overdragen aan hetNMM. Op een van de bruggen zal er een kleine selectie van de foto's te zien zijn. Misschien kan deze brug een verbinding zijn tussen Soesterberg, het NMM, de HVS en de rest van Soest.

In memoriam: Peter van der Weij (1937-2017)
Op 12 december 2017 is ons oud-bestuurslid Peter van der Weij overleden. Hij maakte deel uit van het bestuur in de periode 2001 t/ 2010. Het was de tijd van de personele unie van bestuursleden van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg en Museum (Oud) Soest. Peter had wat meer affiniteit met het museum dan met de geschiedschrijving. Als er bij wijze van spreke een olifant door de porseleinkast was gedenderd maakte hij zich meer zorgen over de olifant dan over de scherven. Daarmee benoemen wij ook de grote passie van hem: olifanten en circussen. Niet voor niets stond bij zijn rouwadvertentie "Reise zum Regenbogen", als link naar circus Roncalli. In verband met verhindering van de toenmalige voorzitter mocht hij als langstzittend bestuurslid de Cultuurprijs 2010 van de gemeente Soest in ontvangst nemen voor de Historische Vereniging. Hij heeft dat zeker als hoogtepunt ervaren. De prijs was ons toegekend vanwege het verschijnen van de publicatie "Soest en Soesterberg in de zeventiende en achttiende eeuw"

Ledenbestand
Voor zover ons bekend is overleden de heer Cees Hilhorst van de Lange Brinkweg op de leeftijd van 83 jaar. Wij wensen de nabestaanden de kracht om het verdriet te verdragen. Nieuwe leden mogen we ook weer verwelkomen, de dames M. Stijnen en M. Hartman en de families J. van Leeuwen, A. van Dorresteijn en G. van Dorresteijn.

Contributies 2018
Nog niet alle bijdragen zijn betaald, graag uw aandacht daarvoor.