BOEKENPLANK

"Klokkenkunst te Utrecht tot 1700", door dr. Dick van den Hull, deel 8 in de Stichtse Historische Reeks van uitgeverij De Walburg Pers te Zutphen, 352 pagina's, rijk geïllustreerd.  Gebonden, prijs f 39,50.

Eén van de uitgeverijen die zich voor geschiedenis inzet door de uitgave van historische boeken, is de Walburg Pers te Zutphen. Wie de fondslijst van deze uitgever ziet, komt onder de indruk van de toch wel grote hoeveelheid boeken, die in de loop der jaren op het gebied van plaatselijke, regionale of landelijke geschiedenis zijn uitgegeven. Mensen, die zich in die vele facetten van onze rijke historie willen verdiepen, zullen veel in het fonds van De Walburg Pers kunnen vinden. Ook amateur-genealogen worden rijkelijk van
materiaal voorzien.
Een voorbeeld is de kortgeleden verschenen uitgave: "Klokkenkunst te Utrecht tot 1700", een uitvoerig standaardwerk van dr. Dick van den Hull, die in meer dan 350 bladzijden de geschiedenis van de klokkenkunst in Utrecht beschrijft. Naast veel wetenswaardigheden over de aard van de klokken, de kerken en kloosters waar Utrechtse klokken een plaats kregen, hoe en waarom de klokken werden geluid, de centrale rol van de beiaard en het beiaardspel, beschrijft Van den Hull ook de geschiedenis van illustere Utrechtse  Klokkengietersgeslachten.
Het boek wordt afgesloten met een groot aantal bijlagen met de namen van beiaardiers, terwijl ook genealogieën, lijsten van luid- en speelklokken en een aantal bijzondere
archivalia uit archieven van in en buiten Utrecht zijn opgenomen.
En voor hem die alles nog een rustig na wil trekken, details wil weten, is het boek van erg veel voetnoten voorzien.
Kortom: een erg volledig boek voor de echte liefhebbers van zowel beiaardsen klokkengietersgeschiedenis als van genealogische onderzoekingen op dit specifieke terrein.