Berichten van het bestuur

De zomerperiode loopt weer af, de momenten van rust geven ons weer nieuwe energie om een nieuw seizoen in te gaan. Ongeveer veertig belangstellenden hebben meegefietst met de fietstocht in juni. Via de Malebrug werd koers gezet naar het "Rietmuseum" in Eemdijk alwaar ons bijna alles over riet werd vedelt. Om een echt toeristisch gevoel te krijgen, maakten we de oversteek met het pontje van Eemdijk naar de Eemnesser polder. De evenementencommissie had dat niet gepland maar op het fietspad kwam de groep ook nog terecht in een grotere kudde schapen, dus daarvoor hoef je niet naar het buitenland.

Het handmatig rogge maaien op de Eng kreeg een feestelijk tintje. Het had zijne majesteit Koning Willem-Alexander (tevens "Heer van Soest") behaagd om de organisator van dit gebeuren een lintje te verlenen. Burgermeester Metz speldde ter plekke de onderscheiding bij de heer Tom Bakker op. Onze aanwezigheid met een informatie-standje werd zeer gewaardeerd, de fotomappen werden veelvuldig opengeslagen en er werd wederzijdse informatie uitgewisseld. Tevens mochten we enkele nieuwe leden noteren.

Open Monumentendag 2014
Het comité Open Monumentendag 2014 Soest heeft na ampel overleg besloten om geen openstellingen te organiseren op 13 of 14 september. Het landelijke thema "Op Reis" gaf voor Soest te weinig mogelijkheden die een relatie met monumenten hebben. Natuurlijk zijn de stationsgebouwen van de stations Soest, Soestdijk en Soestduinen echte monumenten, maar de eerste is een particulier woonhuis. De laatste is nog intern in verbouwing, maar in Station Soestdijk bent u bijna iedere dag welkom, er is daar een café in gevestigd. Er is ook gekeken of er mogelijkheden zijn om de laatste Tensen autobus naar Soest te halen, dit bleek op korte termijn niet haalbaar. Wel heeft de werkgroep Soesterberg voor zondag 14 september een programma, zie elders in dit blad. Ook in de ons omringende plaatsen zijn tal van activiteiten waar u welkom bent.

Boek over de kunstenaars in Soest — Soesterberg
Koortsachtig wordt er aan het betreffende boek gewerkt, de planning is er helemaal op gericht dat iedereen dit boek met Sinterklaas in huis kan hebben. Eenieder die het proces van uitgeven weleens meegemaakt heeft weet dat er meer komt kijken dan wat tekst en een plaatje. Na gedegen onderzoek wie de kunstenaars waren en met welke disciplines ze een plaats in het boek konden verwerven, hebben de schrijvers/samenstellers aangegeven dat ze zover zijn dat het boekwordingsproces kan beginnen. Natuurlijk worden er nog verschillende discussies gevoerd waar de grenzen voor opname te leggen, welke afbeeldingen geplaatst kunnen en mogen worden en waar deze vandaan te halen. En dan moet het nog vorm gegeven worden op een manier dat het werk van de kunstenaars goed tot zijn recht komt. Het kost de schrijvers/samenstellers Wim de Kam en Frans Stokhof de Jong vele zweetdruppels om dit proces in goede banen te leiden, ze komen amper aan hun vakantie toe.

Voorlopig is de werktitel "Beeldende kunstgeschiedenis in Soest — Soesterberg". Meer dan 100 kunstenaars worden beschreven, allen actief geweest op het vlak van de Beeldende Kunst. Bekende kunstenaars zoals Jac. van Looy, Isings en l'Hoëst, maar ook bijna vergeten talenten zoals Johan Kuipers.

Het bestuur heeft nog niet alle beslissingen genomen, zo is de verkoopprijs nog niet definitief vastgesteld. Wel wil het bestuur de leden de kans geven om vooraf in te tekenen en daarmee een extra korting binnenhalen. Mocht u nadere informatie over dit boek willen hebben of op de hoogte gehouden willen worden, stuur dan eene-mailaan info@hvsoest.nl.

Ledenbestand
Voor zover ons bekend is op 72 jarige leeftijd overleden de heer Wim van Doorn, vroeger had hij een bouwbedrijf alhier. Verder was hij betrokken bij het onderhoud van de Petrus en Pauluskerk. Op 89 jarige leeftijd is overleden de heer Herman Duit, binnen onze vereniging is hij actief geweest in onze evenementencommissie. De heer Duit was in vele Soester verenigingen actief. Daarnaast was hij een gepassioneerd liefhebber van (zang)vogels en daardoor erg betrokken bij de Soester Vogel Vrienden (SVV). Als filatelist was hij 'werkzaam' bij de postzegelvereniging Eemland. Over beide verenigingen en de inbreng van Herman Duit daarin kunt u lezen in respectievelijk het winternummer 2005 (26e jrg. nr. 3) en het najaarsnummer 2009 (30e jrg. nr. 2) van dit blad. Wij wensen de nabestaanden de kracht toe om het verdriet te dragen.

Weer enkele nieuwe leden hebben zich aangemeld, wij heten de stichting GroeneGraf.n1 uit Baarn, de families Batenburg, Van den Berg, De Ridder, Ringenoldus, Roest, Waagmeester, mevrouw Leertouwer, mevrouw De Bruin, mevrouw Sickman, de heren Van Keken, Leertouwer, Marcella en Verhoeven welkom. De heer Sickmann Kuipers continueert het lidmaatschap van zijn vader J. Kuipers (1929-2014).

Terugblik op het vorige nummer.
Bij de nieuwe leden was de naam van de heer Van den Hoed verkeerd gespeld. Soms zit het even niet mee. Bij de foto over het ontstaan van de sportuitwisseling "Soest-Soest (Duitsland)" op bladzijde 4 zijn er twee personen verwisseld. Volgens het onderschrift zou de heer Th. Peet de standaard vasthouden, maar volgens zijn zoon J. Peet is de man links met de hoed in de hand zijn vader. Links daarvan in de donkere jas met hoed op staat de toenmalige gemeentesecretaris Festen en wie dan wel de standaard vasthoud is onbekend, mocht u een idee hebben: dan horen we dat graag. Deze omissie is ook aan de beheerder van het beeldbank archief van de gemeente Soest doorgegeven