Tentoonstelling en boek over de Belgische vluchtelingen in Amersfoort en Soesterberg

Het neutrale Nederland was tijdens de Eerste Wereldoorlog een toevluchtsoord voor ruim één miljoen Belgische burgers en uitgeweken buitenlandse militairen. Na de Duitse inval in België werd Nederland overspoeld door Belgische militairen en hun gezinnen. Daarvan kwamen er zo'n 19.000 naar Amersfoort, die met open armen werden ontvangen; een enorm aantal vergeleken met de 25.000 inwoners van de stad. Van deze Belgen werden er 15.000 geïnterneerd in de Juliana van Stolbergkazerne, kort daarna vervangen door een groot nieuw barakkenkamp in Soesterberg, Kamp bij Zeist genaamd. Dat was het grootste kamp van Nederland. Voor de burgers zijn drie dorpen van houten huisjes gebouwd, waaronderAlbert's dorp aan de Amersfoortseweg (nu bungalowpark Albertsdorp). Het is dan ook niet vreemd dat het nationale Belgenmonument in Amersfoort staat.

Museum Flehite wijdt hieraan een tentoonstelling, die te zien is van 4 oktober tot 4 januari. Deze geeft een indruk van het leven van de Belgen in en om Amersfoort. Nagebouwde barakken illustreren het sobere leven, de spanningen, werk, knutselen en opleidingen, discipline, verveling, ziekte, rammelende magen en kou. De mooiste tekeningen en schilderijen van de kampen zijn door de Belgen zelf gemaakt, zoals Rik Wouters, Gustave Desmet en Frans Hoste.

In november verschijnt het jaarboek Flehite 2014. Hierin staat een artikel over de burgervluchtelingen van Amersfoort en Soesterberg op grond van nieuw onderzoek van Jeanette Pors. U kunt dit boek voor €18,90 aanschaffen bij museum Flehite, maar ook in Museum Oud Soest. Voor meer informatie, zie de website: www.museumflehite.nl.