Voorwoord van de redactie

Extra bijlage
Met de normale "Van Zoys tot Soest" heeft u ook een themanummer van de "Kroniek" ontvangen. Dit themanummer is geheel gewijd aan de Belgische vluchtelingen die door de Eerste Wereldoorlog hun toevlucht tot Nederland zochten. Onze regio heeft, hoewel ver van de grens gelegen, toch een grote rol gespeeld. De komende tijd zullen er herdenkingen, tentoonstellingen en dergelijke georganiseerd worden, maar dat kunt u nalezen in de Kroniek. De Kroniek is een kwartaalblad dat wordt uitgegeven door de samenwerkende Amersfoortse instellingen zoals Museum Flehite, Archief Eemland en de Oudheidkundige Vereniging Flehite.

Inhoud
Centraal in deze "Van Zoys tot Soest" de Open Monumentendag 2014, die voor Soest alleen op zaterdag 13 september, en voor Soesterberg alleen op zondag 14 september georganiseerd wordt. Het landelijke thema is "Op Reis". De eerste gedachten zijn dan ook de vervoermiddelen waarmee we op reis gaan en dan denken we toch gauw aan de bus en de trein. Er zijn meer busondernemingen geweest maar de busonderneming die nu nog genoemd wordt en welke grote regionale bekendheid genoten heeft is die van W.C. Tensen. Terecht dat daar een artikel aan gewijd wordt.

Daarnaast een reisverslag van een aankomend dominee uit 1891. Dit verslag is eerder in de "Baerne" — het kwartaalblad van de Historische Kring Baarn — gepubliceerd. Het is frappant om te lezen waar deze 'ware Calvinist' belangstelling voor heeft, maar het lijkt niet voor de kerk! In dit nummer het vervolg over de gezondheidszorg in de gemeente Soest, dit keer vooral gericht op de periode 1850-1900. Veel aandacht voor dokter Sytze Greidanus, uit het verhaal blijkt wel waarom de redactie de ruimte beschikbaar gesteld heeft. Betreffende Soesterberg is weer wat meer opgehelderd maar qua medische hulpverlening was het in die tijd in dat buurtschap wel een lappendeken. De foto's in het rubriekje "Medewerking Gevraagd (2)" zijn herkend. Vanwege plaatsgebrek komen de oplossingen pas in het volgende nummer.