Uit de bladen

Ton Hartman

De Historische vereniging Soest / Soesterberg heeft met verschillende historische kringen en organisaties in de regio een ruilabonnement van hun ledenblad. Soms komen daarin Soest of (oud) Soesters tevoorschijn. De artikelen worden in deze rubriek alleen even belicht. Voor inzage van de oorspronkelijke verhalen bent u welkom op de 2de donderdag avond van de maand in Museum Oud Soest.

Oud-Utrecht
Het juni nummer 2014 van het tijdschrift voor geschiedenis van stad en provincie Utrecht staat geheel in het teken van muziek. Het themanummer heeft de toepasselijke kop gekregen: "Overal Muziek". Maar de ondertitel zegt nog meer over de inhoud: "Utrecht als muziekpodium van Middeleeuwen tot heden". Veel aandacht voor de geschiedenis vanTivoli in allerlei vormen, niet onlogisch met de opening van het nieuweTivoli Vredenburg als muziekpaleis. Aan andere muziekuitingen wordt ook aandacht besteed. Provinciaal gezien krijgt alleen het Koninklijk Zeister Harmonie Gezelschap uitgebreide aandacht. Totaal zijn er in de provincie Utrecht zeven muziekgezelschappen die het predicaat "Koninklijk" mogen voeren, maar daaronder geen Soester (bergse) verenigingen. Het slotartikel in dit blad is gewijd aan de "Utrechtse kerken als muziekpodium". Natuurlijk speelt de Domkerk daarin een grote rol en vanaf 1971 werd de Soester kerkmusicus Maarten Kooij (1927-2013) de initiator van de `Zaterdagmiddagmuziek Domkerk'.

Leusden toen
In het septembernummer 2014 veel aandacht voor kunstenaars. Allereerst een levensschets van Henk Meeuwissen (1920-1994), schilder/tekenaar en ontwerper, zijn laatste levensjaren (1986-1994) heeft hij een appartement in Soest bewoond. Of hij nog kunst in Soest geproduceerd heeft is niet bekend, hij voldoet wel aan de normen om opgenomen te worden in het boek "Beeldende Kunst in Soest en Soesterberg".