Berichten van het bestuur

De torenlezing in de Oude Kerk op 22 september met als inleider onze voorzitter HermanSchoemakeris goed bezocht. Op heldere wijze wist hij de oprichting en het functioneren van de"Stay Behind" organisatie in de Koude Oorlog naar voren te brengen. Na de pauze werd onder leiding van ds. Kees Bregman een discussie gehouden over de ethische aspecten van deze organisatie als ze operationeel zouden worden. Deze discussie gaf zeker een verdieping aan de avond die samen met de commissie Vorming en Toerusting van de gezamenlijke kerken in Soest was georganiseerd.

Helaas heeft de bus excursie naar Fort 1881 in Hoek van Holland geen doorgang kunnen vinden. De evenementencommissie onder leiding van Hanneke Roskam-Slot had een mooi programma samengesteld met zelfs een boottochtje. Op een vrij laat moment is er een conflict binnen de verschillende beheersinstanties van het museum Fort 1881 geëscaleerd met onmiddellijke sluiting tot gevolg. Er is nog gezocht naar een alternatief maar dat bleek op korte termijn niet realiseerbaar. Ideeën voor volgend jaar zijn welkom bij de evenementencommissie.

De tentoonstelling die de werkgroep Soesterberg georganiseerd heeft over "Kamp Beukbergen — Mensen van de Reis" is redelijk goed bezocht. Zelfs de burgemeester van Zeist, de heer Koos Janssen (oud-burgemeester van Soest) heeft de expositie vereerd met een bezoekje. Voorlopig is dit de laatste tentoonstelling die door de werkgroep georganiseerd is, de stuwende kracht Coby van Esseveld heeft besloten om het wat rustiger aan te doen. Natuurlijk vanuit het bestuur alle dank voor de inzet van alle werkgroepleden. Maar we hopen natuurlijk wel op een spoedige herstart met nieuw elan.

Betreurenswaardig was de sloop van de Lourdesgrot op het terrein van Kontakt der Kontinenten. Vergunningstechnisch was de sloop mogelijk en was een verdere bezwaarprocedure zo goed als zinloos. Helaas heeft bemiddeling om de grot te behouden (hij stond niemand in de weg) geen resultaat gehad. Weer een stukje van het Rijke Roomse leven verdwenen maar gelukkig hebben we de foto's nog.

Boekpresentatie: Beeldende Kunst in Soest en Soesterberg
Een groot aantal genodigden en leden waren aanwezig bij de presentatie op de laatste vrijdag van november van genoemd boek. Aangezien niet iedereen zitten kon werd op het laatste moment het programma aangepast en iets ingekort. Natuurlijk werd begonnen met het uitreiken van het eerste exemplaar aan de auteurs/samenstellers Wim de Kam en Frans Stokhof de Jong. Daarna mochten beiden heren een kort betoog houden, Frans vertelde op welke creatieve manieren zij de kunst en nog moeilijker de kunstenaars op het spoor gekomen waren. Aanvankelijk dachten ze alle kunstenaars op te nemen maar vanwege de hoeveelheid werden de criteria aangepast.Aileende beeldende kunstenaars, die aantoonbaar in de gemeente Soest gewoond hebben en per 1 januari 2000 de leeftijd van 65 jaar hadden bereikt of inmiddels overleden waren, kwamen in aanmerking. Daarmee kwamen ze nog ruim boven de tweehonderd uit.
Wim daarentegen hield een hele verhandeling over Pymares enThisbe en hun tragische liefdesgeschiedenis in het oude Babylonië. Met deze mooie omweg kwam hij uit bij de samenwerking van Groot Gaesbeeker Gilde, Artishock, Museum Oud Soest en de Historische Vereniging. Daarna werd aan de wethouder Van der Torrevan o.a. cultuur van de gemeente Soest een 'eerste'  exemplaar aangeboden, mede door een bijdrage van de gemeente aan dit boek kon de winkelverkoopprijs aantrekkelijk blijven. Het zal het college van B & W goed doen dat het geldbedrag van de Cultuurprijs 2010 door ons ook aan het boek besteed is. Na het officiële gedeelte nodigde Cees Vos allen uit om in de ruimten van Artishock en Museum Oud Soest een expositie van verschillende kunstwerken te bekijken. Tevens was er gelegenheid een aangekocht boek door de auteurs te laten signeren. Maar bovenal was er de mogelijkheid elkaar te ontmoeten. Een bijzondere ontmoeting was wel die tussen de heer Poeder en mevrouw Isings. Jeen Poeder (1925) was een van de oudste aanwezige kunstenaars, mogelijk zelfs de oudste beschreven kunstenaar die met mevrouw Ina Isings (1919) een gesprek aanknoopte. Het gesprek ging ook erover dat vader Henk Poeder een leerling was van vader Herman Isings, iets wat zich meer dan honderd jaar geleden zich afspeelde. Velen hebben het boek al aangeschaft tegen de gereduceerde prijs, de prognose is dat in een redelijke termijn de gehele oplage wel verkocht zal worden.

Ledenbestand
Voor zover ons bekend zijn de volgende leden ons ontvallen: de heer Kees Kuijer (81 jaar), mevrouw Riet Wolfsen-van den Heuvel (92 jaar) en de heer Jan Pieter van Ede (58 jaar). Wij wensen de nabestaanden de kracht toe om het verdriet te dragen. Nieuwe leden mochten we ook verwelkomen: de heren Schneider,Sukking, Kuiper, Van Dillen, Druijff, mevrouw Bosboom-Weesing en de families Van 't Klooster en Regnery. Als bestuur zijn wij erg geschrokken van de omslag in de gezondheidstoestand van HermanSchoemaker,onze voorzitter. Nadat het gehele jaar Herman in een langzaam genezingsproces telkens vooruitging, hebben we nu de tijding gehoord dat hij opnieuw de strijd moet aangaan. Wij wensen Herman en ook Walda, mede namens alle leden de kracht om dit weer aan te gaan.