Voorwoord van de redactie

Redactie

De omslagfoto op de voorzijde verwijst naar een drietal artikelen waaraan in dit blad aandacht besteed wordt. Het is dit jaar 75 jaar geleden dat de H. Familiekerk aan de Willibrordusstraat gebouwd werd. René van Hal geeft aandacht aan bijzondere feestelijke gebeurtenissen die in deze kerk zich afgespeeld hebben. De muurschildering, die in de tweede helft van 1944 is aangebracht, heeft als thema: "De lijdende, strijdende en zegevierende kerk", in het onderste gedeelte zijn de lijdende heiligen ondergebracht.Helaas er geen oorspronkelijke beschrijving bewaard gebleven, dus is niet met zekerheid te zeggen welke martelaren afgebeeld zijn. Het is heel goed mogelijk dat een van de bisschopsfiguren Sint Lambertus is, aan zijn naamdag en betekenis voor Soest wordt door Jos Hilhorst nader ingegaan. De kunstenaar die de wandschildering aangebracht heeft is Abram Stokhof de Jong, een van de aansprekende Soester kunstenaars die in het boek "Beeldende Kunst in Soest en Soesterberg" beschreven wordt. Iets geheel anders is de voetbalhistorie, in het recente verleden hebben Wim de Kam en Johan Hilhorst de eerste voetbalverenigingen in Soest al uitgezocht (zomernummer 2009 en winternummer 2009). Maar Jan de Mos heeft ontdekt dat de voetbalgeschiedenis in Soest en Soesterberg verder teruggaat. Het jaar van het "Mobiel Erfgoed" is nog niet afgelopen, dus past een verhaal over de eerste autobussen in Soest, geschreven door Jan van Steendelaar. In de serie over gezondheidszorg heeft Hans Kruiswijk een interview gehad met mevrouw Fugers-Mineur, ook in het voornoemde boek heeft ze een eervolle plaats gekregen. Voor de levensschets van dokter P.G. de Vos is Herman Schoemaker verantwoordelijk. Dokter Batenburg krijgt ook ruime aandacht. Tenslotte wat kortere berichten en rubriekjes.

Terugblik op het vorige nummer
Allereerst is er een moderne variant van het zetduiveltje opgedoken, op bladzijde 11, eerste regel wordt geschreven: de heer Sickmann Kuipers, u dient te lezen: de heer Kuipers. Mevrouw Sickmann is een van de nieuwe leden.

Tensen
In het slot van het artikel over autobusmaatschappij Tensen hebben we gewag gemaakt van het gebruik van een afgedankte autobus als RK-kerkje op het woonwagenkamp aan de Middelhoefseweg in Amersfoort. Enkele reacties bevestigden het bestaan ervan, en dus ook het bezoek door Soester ingezetenen, maar het was geen autobus. Op bijgaande foto is te zien dat het een oude treinwagon betrof waar ook het sacrament van de doop werd toegediend. De foto's zijn ons toegezonden door mevrouw Sickmann van het Wijkmuseum Soesterkwartier.
In hetzelfde artikel werd even de bakkerij naast de garage van Tensen aangehaald, van dhr. Hoksbergen kregen we de aanvulling in het rijtje bakkers: Schothorst, Voskuilen, Van der Flier,Faas en nu Van Kooten.

Kroniek
De bijgevoegde Kroniek over de Belgische vluchtelingen is gezien de reacties gewaardeerd. Aanvankelijk dachten we ook in dit nummer aandacht te kunnen besteden aan het vervolg van de opvang van de Belgen. Maar gezien het grotere bereik van de Soester Courant heeft Aart Verhoeven ervoor gekozen om in de krant te publiceren. Toch wil de redactie een gebeurtenis uit die verschrikkelijke Eerste Wereldoorlog aanhalen: het moment dat de strijdende partijen in de Kerstnacht even de wapens neerlegden en met elkaar Kerst vierden.

De redactie bedankt alle gastschrijvers, fotografen, bezorgers en anderen die meegewerkt hebben aan deze jaargang en wenst iedereen een voorspoedig 2015.