Van de voorzitter

Herman Schoemaker

Het loopt weer tegen het einde van het jaar, de dagen worden korter, tijd voor wat mijmeringen. Onze vereniging houdt zich bezig met de geschiedenis van ons mooie Soest. Veel is er al over geschreven. Ons verenigingsblad van Zoys tot Soest is al jaren een bron van informatie. De meesten van ons weten veel van de geschiedenis van Soest. Onlangs is er weer een inspirerend boek bijgekomen wat een fenomeen behandelt waar nog weinig over geschreven is. De titel van het boek geeft duidelijk het onderwerp aan: Beeldende Kunstgeschiedenis Soest en Soesterberg. Een uitgave van onze HVS, de auteurs zijn Wim de Kam en Frans Stokhof de Jong. Het boek belicht een stuk Soester geschiedenis. Het zou mij niet verbazen als het boek een collectors item voor echte Soesters wordt. Soest heeft een bewogen geschiedenis maar naar wij hopen ook een prachtige toekomst.

Kerstmis en het nieuwe jaar staan weer voor de deur. Al ruim 985 jaar hebben de Soesters kerst in Soest gevierd. Eeuwen lang was de Petrus en Pauluskerk (na de reformatie in de 16e eeuw de protestante "Oude kerk") in de Kerkebuurt het centrum van de viering. De meerderheid van de Soester (boeren-)bevolking bleef ook na de reformatie de Roomse kerk trouw. Zij moesten kerst vieren zonder eigen grote kerk. Pas in 1852 werd de nieuwe Petrus en Pauluskerk aan het Kerkplein gebouwd. Het is fascinerend om te zien dat in al die jaren roomsen en protestanten in Soest vaak gescheiden opereerden maar zij respecteerden elkaar. De meerderheid van de raadsleden was rooms. De overheid benoemde een protestante burgemeester.

Kerst is een christelijke feestdag. BisschopIgnatiusgebruikte ongeveer 1900 jaar geleden in een brief aan de bewoners vanSmyrnavoor het eerst het woord katholiek. Zijn definitie: "Katholiek is algemeen en universeel met aan de ene kant eenheid in geloof en aan de andere kant verscheidenheid op onder andere sociaal en cultureel gebied en in liturgische riten". Dat was de kerk vroeger en dat is ze nog. Protestanten en Roomsen behoren tot de algemeen christelijke kerk. Met kerst komt de gemeenschap met niet gelovigen en anders gelovigen in Soest een beetje dichterbij. We zijn allen Soesters, we horen bij elkaar. Laten we elkaar blijven respecteren. lk wens allen gelukkige kerstdagen, we kijken hoopvol naar een mooi 2015.

Herman Schoemaker.